Debat

Bevægelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter sommerferien kommer kravet om 45 min. daglig motion/bevægelse. På min arbejdsplads skal bevægelse være en del af undervisningen, og det skal samtidig dokumenteres i fagets årsplanen. Jeg skal altså redegøre for, at der i min undervisning i faget fysik/kemi på 9. årgang  er 6,4 min. gennemsnitlig bevægelse per lektion.Jeg er helt indforstået med, at en sund sjæl i et sundt legeme er befordrende for indlæring, og af samme grund har jeg altid bakket op om mere idræt, fokus på sund mad og støttet at eleverne møde udhvilet og glade til undervisningen som bla. a. skal foregå i et mobbefrit miljø hvor humor og respekt for hinandener en bærende del af samværet.

Det giver god mening, at indlæring af dans, fodbold m.m. indlæres bedst når eleven fysisk udfører det, og det giver god mening at indlæringen er så varieret som muligt.

I faget fysik/kemi har jeg altid synes, at indlæringen foregår så optimalt som det kan lade sig gøre, under de rammer der nu engang er sat op. Der er fordybelsestid, der er dialogtid, der er forsøgstid hvor både grovmotorik og finmotorik er en stor del af arbejdet. Men decideret bevægelsestid har jeg aldrig før tænkt ind i undervisningen, og det skal jeg så nu. Derfor har jeg selvfølgelig ledt de steder hvor der nu kan ledes: "folkeskolen", nettet, bibliotekt m.m., og hvad bevægelse i overbygningen angår... yderst pauvert resultat. Dog har jeg lagt mærke til, at stafetløb bliver en bærende del af undervisningen i den danske folkeskole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der var dog ganske få forslag til faget fysik/kemi - Alle kender  den gamle repetionsøvelse; hvor eleven skal kombinerer et antal spørgsmål med de rigtige svar, typisk klaret ved, at læreren udleverer et stykke papir hvor eleven tegne streger mellem det spøgsmål og svar. Det nye er så, at svarene har læreren hængt op på væggene rundt i klassen, skrevet med så små typer at eleven ikke kan se dem fra sin plads, men bliver nødt til at gå hen og kigge på "svaret" ........

Hvis det at gå frem og tilbage mellem spørgsmål og svar fremmer indlæringen, kunne man vel lige så godt lave høje knæløftninger, alt imens opgaven blev udført.

Vil min egen og vores fælles forberedelse blive bedre hvis den udføres hoppende?

Er der evidens for at ovenstående har nogen effekt?

Vil min ekstra forberedelse, og de 6,4 min. "spændende og anderledes undervisning" set i forhold til nu kunne måles på bundlinien?

Powered by Labrador CMS