Under mantraet "Ikke alle skal lære det samme, men alle skal lære noget", vil to ildsjæle give alle nystartede hf- og gymnasieelever - uanset niveau - gode muligheder for at blive bedre til at tale tysk

Prisvindere: Mange knækker nakken på tysk

Mange gymnasieelever får aldrig succes med det tyske sprog. De holder gloserne for sig selv, fordi er bange for at snakke sproget. Der er derfor brug for nye læringsmetoder, mener vinderne af årets undervisningsmiddelpris.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

God læring sker kun, hvis man møder eleverne, der hvor de er. Det siger Christina Hove og Mathilde Nygaard Beck, som begge underviser i tysk i gymnasiet og sammen har udviklet undervisningsmaterialet "Ein neuer Anfang", som også er tænkt som overgangsmateriale mellem folkeskole og gymnasium.

Brobygningsprojekt til tyskundervisning vinder stor pris

Men mange nystartede gymnasieelever kommer dårligt ud af starthullerne, fordi de er utrygge ved at tale sproget.

"Vi har mødt mange, der har knækket nakken i gymnasiet, fordi de ikke føler sig hjemme i det tyske sprog", siger Christina Hove. "Så det handler først og fremmest om at få dem til at tale sproget", siger hun.

Mere end bare bøger og tekster

"De mange elevtyper i gymnasiet kommer med forskellige forudsætninger for at flytte sig fagligt", siger Matilde Nygaard Beck. "Vi har derfor udvidet tekstbegrebet med videoer og sange. Der er kropslig aktivitet, spil og leg, terperi og meget andet".

Under mantraet "Ikke alle skal lære det samme, men alle skal lære noget", kombinerer de to lærere sproget med et socialt aspekt. Det skaber forudsætningerne for, at alle tør åbne munden, mener de.

Helt konkret skal de nystartede hf- og gymnasieelever lære hinanden at kende - på tysk.

Man lærer da at tale tysk ved at tale tysk

"Man skal gennem tryghed motiveres til at lære mere, og når eleverne kender hinanden godt, er de også trygge", siger Matilde Nygaard Beck.

Hun ser det i øvrigt som en kæmpe fordel, at tyskundervisningen nu rykker to år frem i folkeskolen, så eleverne allerede får faget fra 5. klasse.

"Man kunne have ønsket sig, at eleverne fik nogle flere timer, men det er grundlæggende godt at sætte ind så tidligt som muligt med at få børnene til at snakke tysk".  

Anmeldelse: Einfach Spitzenklasse!