Anmeldelse

Projekt

At se den bedste løsning

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Projekt" er et brætspil målrettet mod udskolingen og starten af gymnasiet. Ideen er at gøre opgaveprocessens mange faser tydelig for eleverne på en legende og overskuelig måde, så de får de rette værktøjer til at løse bestemte udfordringer og derigennem kan lave bedre projekter og skriftlige opgaver.

Fakta:

Titel: Projekt

Forfatter: Jonas Trier-Knudsen, Pernille Makholm, Terji Jensen, Dina Lemming Pedersen

Forlag: Ukendt forlag

I korte træk går spillet ud på at udsætte eleverne for en fiktiv opgaveproces, hvor de skal diskutere løsninger på de forskellige udfordringer, der kan være forbundet med udviklingen af en opgave. Det pointeres dog også, at spillet ikke skal stå alene, men bruges sammen med en konkret opgave – eller eventuelt som analyseredskab efter afsluttet projektforløb.

Spillet er på et så overordnet plan i forhold til opgaveskrivning, at underviseren selv kan vinkle det, alt efter hvad han/hun vil have ud af det. Der lægges vægt på, at starten af udskolingen slet ikke skal kunne rumme det hele, og underviseren skal sætte sig godt ind i elevernes faglige niveau, inden man går i gang. Der bliver også lagt vægt på, at virkeligheden selvfølgelig ikke er så sort-hvid, som spillet lægger op til, men at der ofte er flere løsninger til forskellige problemer – men for diskussionens skyld er det præmissen her.

I "Projekt" er opgaveprocessen inddelt i fem faser; idéfasen, problemformuleringsfasen, bearbejdningsfasen og to formidlingsfaser – skriftlig formidling og mundtlig formidling. Det pointeres, at selvom eleverne skal være enige om et værktøj, må de gerne være uenige med hinanden – og med spillet – da det netop er i diskussionen og ved at formulere sig og lytte, at man får set de mange sider af både værktøjer og udfordringer. I grupper a fire-fem elever trækkes der en udfordring, og herefter skal de – ud fra et bestemt udvalg af løsninger – bestemme sig for, hvad den bedste løsning er. Jo tættere de kommer på den helt rigtig løsning, des flere point får de.

Spillet "Projekt" er lækkert designet med et råt look, som støtter op om formålet; at rive de forskellige faser og udfordringer fra hinanden, så opgaveprocessen tydeliggøres – og det at skrive en opgave ikke bliver uoverkommeligt. Der er flere fine detaljer – blandt andet at der er medtaget en bred vifte af løsningsmuligheder, den solide og lækre spilleplade og de farverige spillekort, samt at pointene måles i 12-skalaen. At skrive opgave kan for de fleste på et eller andet tidspunkt virke svært, men "Projekt" er et fint alternativ og et godt bud på at øve sig i at se løsninger på forskellige udfordringer og anbefales derfor herfra.