Debat

Farvel til lærerne

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

~~Berlingske Debat

Dagens brev:

Vi har skabt en traumatiseret lærerstand, der mentalt er i kulkælderen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Af Carsten Hogstad, tidligere lærer, skoleleder og forvaltningschef, Søparken 80, 4000 Roskilde

18. marts 2014, 21:22

To ud af tre lærere har overvejet at kvitte jobbet inden for det seneste år, stod der at læse forleden her i avisen. Efter at være lockoutet, fået arbejdsmarkedets mest rigide arbejdstidsregler samt udsigten til at skulle implementere en italesat skolereform og samtidig inkludere udfordrende elever, kan det næppe undre, at ca. 11.000 lærere ud af 16.000 adspurgte (68 pct.), har gjort sig tanker om at forlade lærerjobbet.

At lærerne kvitter jobbet er en logisk og ganske forventelig reaktion og en udvikling, der bliver svær at rette op på. Undersøgelsens resultat bekymrer, i modsætning til skolelederne, som erkender, at der ligger en stor opgave i at få tilliden til systemet genoprettet, ikke borgmester Michael Ziegler, KLs chefforhandler under forårets turbulente skinforhandlinger med Danmarks Lærerforening, idet han tværtimod mener, at færre lærere end tidligere forlader deres job.

Men den statistik, han henviser til, bygger på en undersøgelse foretaget før de ulyksalige begivenheder fandt sted i foråret 2013.

Zieglers negligering af fakta og påtagede optimisme er der imidlertid ikke belæg for, hvis vi kaster et blik over sundet til Sverige. Modellen til såvel lærernes nye arbejdstidsregler som skolereformen (Ny nordisk skole/heldagsskolen) er nemlig hentet fra Sverige. Her er lærerne efter vedtagelsen i et sådan omfang flygtet fra arbejdsforhold, der oven i købet er mindre belastende end det, danske lærere bliver udsat for fra det kommende skoleår – og så er lærerarbejdet i Danmark i forvejen det erhverv, hvor stigningen i antallet af førtidspensioneringer er hastigst stigende - med det resultat, at der i dag mangler omkring 30.000 lærere i Sverige. Hver tredje lærerstilling hinsidan bestrides derfor i dag af u-uddannede lærere med det til følge, at de svenske skoleelever fra at have ligget i top i Pisa-undersøgelserne nu er på rutsjetur ned ad skalaen. Er det den skole, vi ønsker for vore børn i Danmark?

Uanset hvor mange eller få lærere, der forlader deres job, er det måske allermest deprimerende, at vi efter KL og regeringens brutale behandling af lærerstanden har fået skabt en kontraproduktiv kultur i skolen, en traumatiseret lærerstand, der mentalt er i kulkælderen, som mangler passion, gejst og arbejdsglæde, de vigtigste komponenter, hvis skolereformen skal lykkes.