Foreninger har ikke råd til at levere gratis undervisning til skoler

Modellen, hvor idrætsforeninger og andre leverer gratis trænere og undervisere til folkeskoler, holder ikke, når ”den åbne skole” skal rulles ud i hele landet. Så bliver skolerne nødt til at købe trænerne fri af deres daglige arbejde, er vurderingen i en erfaringsopsamling, Undervisningsministeriet har offentliggjort.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Musik- og ungdomsskoler vil også kunne få svært ved at indgå i samarbejder med mange skoler med en delt finansieringsmodel, fordi de ikke har resurser til det, fremgår det af rapporten fra Deloitte, som Undervisningsministeriet har bestilt op til folkeskolereformens ikrafttrædelse. Flere kommuner og skoler forudser også, at det vil blive sværere at indgå i samarbejder med foreninger uden betaling, fordi karakteren af samarbejderne med reformen i højere grad skal sikre opfyldelse af mål i de enkelte fag. Det stiller helt andre krav til underviserne og til frivillighedsaspektet. Generelt har der nemlig ikke været tænkt i faglige mål i de 15 projekter, som Deloitte har kigget på.

Ikke nødvendigvis godt for sundheden

Der er næsten heller ikke nogen af projekterne, der er blevet systematisk evalueret - lærerne oplever, at samarbejdet med eksterne aktører har haft positive effekter for eleverne i forhold til elevernes læringsparathed, trivsel og sundhed. Men effekterne er ikke dokumenteret. Projekt 3A i Aalborg, som blandt andet havde til formål at øge elevernes sundhed gennem foreningsidræt i skoletiden, er gennemført som randomiseret eksperiment med kontrolgruppe. Og her viser erfaringerne, at samarbejde med idrætsklubber også kan have negative bieffekter i form af, at eleverne stopper med at gå til idræt i fritiden, så sundhedseffekten faktisk er negativ på eleverne som helhed. Dog har samarbejder med idrætsforeninger positive sundhedseffekter på elever fra lavindkomstfamilier.

Deloitte har også kigget på lærernes rolle, når eksterne undervisere kommer på banen.

"Det kan være en hindring for et succesfuldt samarbejde, hvis lærerne ikke er åbne og villige til at afgive 'magten' over undervisningen", hedder det i rapporten. "Samtidig kan det også være svært for de eksterne undervisere, hvis lærerne trækker sig helt ud af undervisningssituationen og kun deltager fra sidelinjen. Lærerne har i samarbejderne en vigtig pædagogisk og faciliterende rolle i at sikre, at eleverne er modtagelige for undervisningen. Særligt i forhold til inklusionselever er det afgørende, at lærerne kan bistå de eksterne undervisere pædagogisk".

Se link til inspirationskataloget "Den åbne skole" til højre.

Læs mere

Inspiratonskaralog om "Den åbne skole"

Powered by Labrador CMS