Uddannelsesminister Jan Björklund har bestilt rapporten. Han har også har bedt OECD sammensætte en kommission af internationale eksperter, som skal analysere det svenske skolevæsens kvalitet.

Svensk offentlig undersøger: Kommunaliseringen af skolen var en fiasko

Det gik galt for den svenske skole, da den blev lagt ud fra staten til kommunerne, og hovedårsagen er manglende respekt for lærerprofession og fag. Det er konklusionen i en udredning bestilt af den svenske regering hos professor Leif Lewin.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Lærernes mødtes med mistro. Det er den første forklaring på, at reformen mislykkedes", skriver professoren om kommunaliseringen af den svenske skole for 20 år siden. "Den blev kørt igennem med det mindst mulige flertal af en socialdemokratisk regering under protester fra den borgerlige opposition og lærerprofessionen. "En stor del af lærerne følte deres professionelle autonomi truet i kraft af, at deres individuelle forberedelsestid nu erstattedes af en hårdere reguleret arbejdstid. At gennemføre en reform under modstand fra dem, der skal føre den ud i livet, er at lægge op til en mislykket implementering".

Sådan skriver Leif Lewin selv i sin præsentation af den udredning på 773 sider, han netop har afleveret til uddannelsesminister Jan Björklund (se link til højre).

Blog: Svenske brølere i Danmark

"Lærernes status er forringet. Kommunerne bærer som arbejdsgivere ansvaret for lærernes usle lønudvikling (efter et løft i første omgang). Lærerlønningerne har udviklet sig ringere end for andre sammenlignelige grupper, ringere end for andre kommunalt ansatte og ringere end lærerne i andre lande. Lærerne er skolens vigtigste resurse, men kommunerne har i deres handlinger ikke just vist, at de deler den opfattelse", skriver Leif Lewin og kritiserer, at decentraliseringen og mål- og resultatsyring blev gennemført på én gang, men med alt for lidt støtte til kommunerne og til lærerne og for dårlig uddannelse til lærerne, som skulle være med til at formulere de nye mål for skolen.

De svenske skolemyndigheder har gennem flere år konstateret, at det er gået støt ned ad bakke med de svenske elevers faglige niveau siden 1990. Senest viste Sverige i Pisa 2012 den største Pisa-tilbagegang blandt OECD-landene.

Pisa: Lille nedtur for Danmark - større for Sverige og Finland Svenske skoler er lige så ringe til at bryde social arv som USA'sI Sverige er skolen big businessNy rapport: Ingen vinder på frit skolevalgPisa: Sverige sakker bagud i integration