Formand for Kalundborg Lærerkreds, Karen Sørensen, er ikke overrasket over, hvor mange medlemmer, der føler sig pressede på arbejdet og bliver sygemeldt med stress. Det er også det hun hører, fra de lærere, der lægger vejen forbi kredskontoret.

Kalundborg-lærere sygemeldes med stress

15 procent af lærerne i Kalundborg har været sygemeldt på grund af stress, viser en ny medlemsundersøgelse fra Kalundborg Lærerkreds. Det er både en større inklusionsopgave og usikkerheden om arbejdstiden fra 1. august, der tynger lærerne, fortæller den lokale lærerformand.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I november gennemførte Kalundborg Lærerkreds en medlemsundersøgelse om lærernes psykiske arbejdsmiljø, hvor mere en halvdelen af medlemmerne har svaret (se link til højre). Svarene er nu blevet talt op, og resultaterne er markante. Undersøgelsen viser, at 77 procent ud af de 268 lærere, der har deltaget i undersøgelsen, har følt sig presset af arbejdet inden for det sidste år. 19 procent har været til læge på grund af stress, og hele 15 procent - svarende til 39 lærere - har været sygemeldt på grund af arbejdsbetinget stress eller andre arbejdsbelastninger.

"Jeg er desværre ikke overrasket over tallene. Vi ser en stigende tendens til at lærerne er belastet i arbejdet, og til at de henvender sig til os på kredskontoret", fortæller Karen Sørensen, formand for Kalundborg-kredsen. Hun peger på at der er mange årsager til, at lærerne føler sig pressede og bliver sygemeldt med stress, men at det især er usikkerheden om arbejdstiden fra 1. august og inklusionsdagsordenen i kommunen, der belaster.

Haderslev-lærere: Inklusion giver problemer

"Det er ikke muligt at få en aftale med kommunen om arbejdstiden. De har meldt ud, at alt skal foregå ude på skolerne, hvor der skal være en dialog mellem ledelsen og den enkelte lærer og måske tillidsrepræsentanten. Lærerne har brug for at vide, hvordan hverdagen ser ud efter 1. august, men kommunen vil kun tale skolereform og inklusion", siger Karen Sørensen og tilføjer, at der er et udmærket samarbejdet om reformen. Men det halter med arbejdstiden.

"Alle siger at vi skal komme videre, og det skal vi også, men kommunen bremser det".

Helsingør: Trivsel er faldet på grund af lockout og reform

Stor inklusionsopgave Udover den manglende afklaring om arbejdstid, så oplever lærerne et stort pres i antallet af elever, der skal inkluderes. Kalundborg Kommune har tidligere ekskluderet flest børn på landsplan, men det er slut nu. Helt konkret skal andelen af elever, der går i specialtilbud, halveres i løbet af de kommende år.

"Det gør det svært for lærerne at give den rigtige undervisning, og de er belastet af kravene til deres professionelle arbejde, for eksempel om at skulle vise resultater", siger Karen Sørensen og peger på, at der stilles store krav fra både nationalt hold, men også fra forældre.

Kredsen gennemførte også en medlemsundersøgelse i 2012, hvor tallene for stressede lærere var høje. Dengang stod inklusionsprocessen højt på dagsordenen, men i den nye undersøgelse er det både inklusion og arbejdstid, der presser lærerne.

Roskilde-lærere: Inkluderede elever får ikke den rette støtte

Der skal ske noget inden augsust Karen Sørensen vil nu henvende sig til børne- og kulturdirektøren i Kalundborg Kommune samt skolelederne.

"Jeg vil gerne sætte mig sammen med lederen og se på, hvad vi kan gøre nu, inden det går løs til august. Jeg vil gerne gøre noget forebyggende, og det håber jeg, at de vil være med til", siger lokalformanden.

Børne-og kulturdirektør i Kalundborg Kommune Hanne Dollerup siger til Sjællandske, at hun tager undersøgelsen om stressramte lærere alvorligt.

"Jeg mener, at man lokalt på hver enkelt skole skal diskutere, hvad man kan gøre fremadrettet for at mindske problemet med stress. For at skolen skal fungere optimalt, er det vigtig, at man på den enkelte skole imødekommer den utryghed, som lærerne kan have, og skaber rammerne i den nye omstillingssituation", siger Hanne Dollerup til Sjællandske. Hun vil i den næste nyhedsmail til skolelederne bede dem om at være opmærksomme på problemet.

Randers-lærere: Inklusionen rammer hårdt