Anmeldelse

maximat.dk

Stor cadeau til "MaxiMat"

"MaxiMat" lever til fulde fagligt og pædagogisk op til intentionerne i Fælles Mål, virker gennemtænkt og inddrager de digitale mediers forcer. Og tager et opgør med opgavetyranniet i processen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De digitale læremidler kommer i en lind strøm fra forlagene. Men kan man lære matematik uden bog, kladdehæfte og blyant?

Spørgsmålet er retorisk, for selvfølgelig kan man lære matematik på andre måder end med den obligatoriske taskebog, de fleste af os er vokset op med. Det handler om at udnytte de digitale mediers muligheder og arbejde med konkrete nærværende aktiviteter. Det er nu endelig blevet let at arbejde med simulering og modellering, og det er blevet enkelt at designe dynamiske og levende opgaver – også for lærer og elever.

Fakta:

Titel: maximat.dk

Forlag: Alinea

"MaxiMat" er forlaget Alineas digitale bud på et up to date matematiklærebogssystem uden den traditionelle taskebog, men i stedet en lang række digitale resurser, der tilsammen gør det ud for en komplet læremiddelpakke, så læreren blot skal tilføje sig selv som læremiddel og formidle forlagets læremiddelpakke. Om missionen er opfyldt, må tiden vise, da "MaxiMat" lige nu kun er færdigudviklet til 4. og 7. klasse. Men lad det være sagt med det samme, det bedste læremiddel til matematik findes ikke. Børn er forskellige, og vi vil noget forskelligt med vores undervisning. "MaxiMat" henvender sig til de lærere, der ønsker, at de digitale medier skal have en central plads i undervisningen.

"MaxiMat" lever til fulde fagligt og pædagogisk op til intentionerne i Fælles Mål. "MaxiMat" virker gennemtænkt og forsøger at inddrage de digitale mediers forcer. "MaxiMat" benytter lyd og film på to måder. Dels gennem brug af videofilm og skærmoptagelser til fremme af elevernes forståelse af begreber og fremgangsmåder, dels ved aktivt at lade eleverne selv fremstille lyd, video og skærmoptagelser til brug i deres opgaveløsning.

"MaxiMat" består af hjemmesiden maximat.dk. Her er der lærer- og elevadgang, en administrationsdel og lærervejledning. Lærervejledningen indeholder både faglige og didaktiske kommentarer til opgaverne, facitliste og vejledning i anvendelse af forskellige medier. I administrationsdelen har læreren mulighed for at planlægge og tilrettelægge undervisningen og se elevernes arbejde og resultater.

Indholdsmæssigt er målet, at "MaxiMat" fuldt færdigt skal indeholde 120 forløb. De enkelte forløb indeholder de nødvendige resurser til brug for løsning af opgaverne, for eksempel videovejledninger til programmer og faglige begreber samt filer til brug for løsning af opgaver. Herudover er der i tidens ånd til hvert forløb tilknyttet en evalueringsdel, hvor elevens færdigheder og kompetencer kan testes og evalueres.

De enkelte forløb indeholder den samme faste struktur: Introduktion, aktiviteter og evaluering.
Introduktion i form af en kort film og en problemstilling, der er udgangspunkt for en klassesamtale. Herefter en række forskelligartede aktiviteter. For eksempel opgaver, der lægger op til gruppearbejde, individuelle eller paropgaver, der vinkler stoffet på forskellig vis. De enkelte forløb afsluttes med en evalueringsdel.

"MaxiMat" gør op med opgavetyranniet. Det handler ikke om at løse flest mulige antal opgaver, men om at elevernes læreproces til stadighed udfordres. Forfatterne bag "MaxiMat" lægger op til, at eleverne skal begrunde, argumentere for løsninger og demonstrere deres begrebsforståelse - et facit er ikke altid nok. Et prisværdigt princip helt i tråd med intentionerne i Fælles Mål, men som nok kan dele vandene ude blandt lærerne på lærerværelserne. Men matematik skal være konkret og nærværende for at give mening. Uden billeder på nethinden af de matematiske problemstillinger taber vi mange af vores elever. Vi er stadig mange, der har svært ved abstrakte problemstillinger. Derfor stor cadeau til "MaxiMat", fordi det medtænker praktiske aktiviteter, forsøg og undersøgelser som centrale elementer. Jeg ser frem til at opleve "MaxiMat" til hele skoleforløbet. Det tegner rigtig godt.
 

Powered by Labrador CMS