Anmeldelse

Inklusionens didaktik

Inspiration til inklusion

Inklusion drejer sig om retten til tilstedeværelse, accept, aktiv deltagelse og personlig, social og faglig udvikling for alle uanset forudsætninger.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Inklusionens didaktik" rummer begrebsafklaringer, værdimarkeringer og handleforslag til inspiration og støtte for skolernes inklusionsbestræbelser. En række centrale forhold med betydning for en inkluderende praksis på skolen som helhed og i klasserummet diskuteres, og der præsenteres to stilladser, der opfattes som hinandens forudsætninger, og hvis dynamiske samspil vil fremme, at en inkluderende kultur, inkluderende strategier og inkluderende praksisformer realiseres. De to stilladser fokuserer på henholdsvis rammer og vilkår for inklusionsarbejdet på en skole som helhed og de didaktiske principper og praksisformer, der kan realisere inklusionen for klassen og det enkelte barn.

Fakta:

Titel: Inklusionens didaktik

Forfatter: Anne Marie Østergaard, Grethe Kjær

Pris: 400

Sider: 285

Forlag: Dafolo

Forfatterne understreger, at der går tre til fem år med fokuseret skoleudvikling, før en inkluderende skolekultur på alle niveauer kan iagttages. Et sådant udviklingsarbejde omfatter, som de to stilladser tydeliggør, alle parter med betydning for en skoles virksomhed – politikere, forvaltning, ledelse, det samlede pædagogiske personale, elever og forældre.

Bogens pointer og arbejdet med udvikling af stilladserne konkretiseres og eksemplificeres gennem udviklingsarbejdet på Skovengskolen i Æblerød Kommune og arbejdet i 2.b og 6.a. Skolen er en konstruktion inspireret af en virkelig skole, og arbejdet i de anonymiserede klasser bygger på forfatternes oplevelser og erfaringer. Fremstillingen kan indimellem virke noget idealiseret. Men der mobiliseres mange billeder af en kvalificeret undervisning, der omfatter organisationsformer til fremme af undervisningsdifferentiering, løbende evaluering og portfolioarbejde, kooperative og digitale arbejdsprocesser og sprog- og tekstbaseret arbejde.

Bogen hviler på aktuel forskning og relevant pædagogisk-didaktisk viden, den er velskrevet, og der er meget inspiration at hente for både forvaltning og ledelse og for lærere og lærerteam. En række skemaer og guider, som omtales i bogen, kan hentes på serien "Inkluderende fællesskaber"s hjemmeside hos Dafolo.