”Jeg er personligt meget optaget af, at folkeskolen udvikles og elevernes faglige niveau hele tiden forbedres. Men det er jo ikke bare noget, som regeringen og Folketinget skal kunne konstatere i Pisarapporter og afgangsprøver", sagde Corydon.

Corydon: Folkeskolereformen står mit hjerte nært

”En ting er, at reformen er vedtaget. Nu er det op til jer som kommunalbestyrelse at gøre visionen om en bedre skole til virkelighed”, lød det i dag fra finansministeren til de mange fremmødte politikere og ansatte i kommunerne på Kommunaløkonomisk Forum 2014, der åbnede kl. 10. KL-formand Erik Knudsen takkede for de frie rammer og tog kort linje-fagsdækningen op.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I rækken af reformer prioriterede finansminister Bjarne Corydon i formiddag på Kommunaløkonomisk Forum at tale ekstra om folkeskolereformen.

"Jeg vil gerne bruge et par minutter på at tale om en af de reformer, der ligger mit eget personlige hjerte nært, en reform, som har fyldt og kommer til at fylde meget i kommunerne, nemlig folkeskolereformen", sagde han.  Finansministeren understregede, at det for regeringen ikke kun er succeskriteriet, at en reform bliver vedtaget i folketinget "Det afgørende for en reform er selvfølgelig, at den kommer ud og virker for vores samfund", sagde Corydon og fortsatte:

"På landets kommuner og skoler bliver der hver dag ydet en stor indsats for at løfte vores børn. Vi kan godt være stolte af vores folkeskole, men folkeskolen står også over for nogle betydelige udfordringer. For mange elever læser dårligt, kun få elever læser rigtig godt og for mange elever har for dårlige matematik og naturfagskundskaber", sagde han.

Finansministeren gentog herefter, at den danske folkeskole er en af verdens dyreste. "Det er derfor, at regeringen vil løfte antallet af timer, give større frihed til den enkelte skole og kommune og styre efter mål og resultater". I næste åndedrag nævnte Bjarne Corydon den afsatte milliard kroner til kompetenceløft af lærerne.

KL: Vi leverer varen

En tilbagevendende pointe i finansministerens åbningstale var det store ansvar, der påhviler kommunalbestyrelserne i forbindelse med implementeringen af folkeskolereformen.

"Jeg er personligt meget optaget af, at folkeskolen udvikles og elevernes faglige niveau hele tiden forbedres. Men det er jo ikke bare noget, som regeringen og Folketinget skal kunne konstatere i Pisarapporter og afgangsprøver. Det skal være en central del af arbejdet med udviklingen af skolen, i dialogen mellem kommune, skoleleder og lærer, forældre og elev", sagde han.

KL-formand Erik Nielsen, der talte umiddelbart inden Corydon, roste i sin tale samarbejdet med regeringen om netop folkeskolereformen. "I har opstillet klare mål, men til gengæld givet os friere rammer. Skaber I dem, så skal vi nok levere varen", sagde han.

Det kan blive dyrt

Efter at have hørt Corydon tale, havde Erik Nielsen alligevel et par bemærkninger at tilføje:  

"Vi er generelt tilfredse med den frihed, der er kommet nu med folkeskolereformen, men der ligger nogle bindinger, som vi håber på kan blive løst under de kommende forhandlinger. Vi har fx en diskussion om linjefagene, hvor nogle af de mindre skoler risikerer ikke at kunne håndtere at have linjefagslærere hele vejen rundt, men måske må gøre nogle øvelser sammen".  

KL er med på at nå et mål på 90 procent på linjefagsdækningen.

"Men regeringen vil gerne op på et lidt højere tal og der siger vi så, at det kan blive rigtig dyrt, hvis de helt små skoler skal dækkes ind med linjefag i alle tilfælde", sagde Erik Nielsen henvendt til Corydon.  

Det er tiende gang, at KL afholder Kommunaløkonomisk Forum. Det løber over to dage, i dag og i morgen i Aalborg Kongres og Kultur Center.