”Alle føler sig frustrerede. Alle er blevet lærere fordi de vil levere en god undervisning. Men med 66 lektioners undervisning mere og øget samarbejde med pædagoger og øget inklusion, er der kun et sted at tage tiden fra. Og det er forberedelsen. De gider ikke levere den hjemme i deres fritid. Og det kan jeg godt forstå”, siger formand for kreds 16 Vibeke Lynge.

Lærerne i Zieglers kommune vil have fuld tilstedeværelse

Med besparelser i sigte vil lærerne i Høje-Taastrup helst tilbringe hele deres arbejdstid på skolen. Det var flertallets beslutning på en ekstraordinær generalforsamling i kreds 16. Lærerne frygter det grænseløse arbejde, forklarer kredsformanden.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

87 af lærerne ønskede, at formand for DLF's kreds 16 Vibeke Lynge skal  gå efter fuld tilstedeværelse på skolen, mens 32 var mere stemt for, at hun forsøger at forhandle en aftale hjem med kommunen, som ikke betyder fuld tilstedeværelse.

"Det er en stor kulturændring, at det er os, der skal kræve fuld tilstedeværelse, og derfor blev jeg nødt til at indkalde til en ekstraordinær generalforsamling", forklarer kredsformand Vibeke Lynge.

I Høje-Taastrup afsøger administrationen sammen med kreds 16, FOA og BUPL lige nu mulighederne for at indgå en lokal arbejdstidsaftale i kommunen. Det sker, efter et flertal i byrådet i september besluttede, at det var den rigtige vej at gå. En beslutning, der var til nogen irritation for Høje-Taastrups borgmester Michael Ziegler, som stod i spidsen for  overenskomstforhandlinger og lockout i foråret.

Zieglers eget byråd går imod ham

Ønsker fast arbejdsplads på skolen

Kommunen har meldt ud, at hver lærer skal undervise 50 timer svarende til 66 lektioner mere om året fra næste skoleår. Den udmelding spillede en stor rolle på generalforsamlingen, hvor debatten stod mellem, om lærerne skal prøve at få en pulje forberedelsestimer hver, som de selv kan disponere over, eller om de helere bare skal have fast arbejdstid på skolen, og så have fri, når de går hjem.

Pernille Kepler er lærer på Hedehusene Skole. Hun stemte for fuld tilstedeværelse:

"Hvis vi får en pulje timer, så vil den ikke dække den forberedelse, der er behov for, og ledelsen kan hele tiden putte flere opgaver ind". 

Pernille Kepler vil gerne have en arbejsplads på skolen og spurgte alleree i sommer, om det var muligt at få en. Hun har endnu ikke fået svar. 

"Lige nu leder arbejdsgiverne med lys og lygte efter en grund til ikke at give os faste arbejdspladser. Vi burde jo allerede nu have faste arbejdspladser".

Hendes håb er, at det på sigt bliver muligt at have en fleksibel fuld tilstedeværelse på skolen. 

Lærerne i Vejle og Guldborgsund får fuld tilstedeværelse

Frygter endnu flere arbejdstimer   

Lærer på Torstop Skole Birgitte Westfall stemte mod fuld tilstedeværelse. 

"Folk er så engagerede, at de ikke bare sætter skoletasken klokken 16 og ikke arbejder mere. Fuld tilstedeværelse vil betyde, at vi kommer til at arbejde meget mere. For det er svært at være kreativ og innovativ fra kl 14.30 til 16 efter en hel dag med konfrontationstimer", siger Birgitte Westfall, som hellere så, at der var afsat tid til det arbejde, som lærerne gør hjemme. 

En anden ting, hun vil savne i en tilværelse med fuld tilstedeværelse, er fleksibiliteten. 

"Jeg er mor til to børn og gift med en skolelærer. Jeg kan godt se, at det kan blive hårdt. Det er det selvfølgelig i mange familier, men fleksibiliteten i arbejdslivet har været en af forcerne ved at være lærer".  

Vil sikre rammerne om lærernes arbejdstid

Lærere med småbørn frygter 42 timers skoleuge

Flertallets ønske om fuld tilstedeværelse går Vibeke Lynge nu til administrationen med.

"Jeg er ikke stemt ud af et forhandlingsrum af mine medlemmer - jeg skal bare arbejde for at gøre tilværelsen tålelig på skolen", siger Vibeke Lynge, som vil forsøge at forhandle nogle løsninger på plads, fx i forhold til, hvornår lærerne får deres individuelle opgaveoversigt.

I forbindelse med kommunalvalget er der sket ændringer i byrådets  sammensætning. Men når Vibeke Lynge tæller på fingre, bør der stadig være politisk flertal for at indgå en aftale med lærerne, hvis partierne da ikke har skiftet holdning i mellemtiden. Sagen skal behandles i byrådet til januar.

"Men jeg tror reelt det bliver lettere, når jeg ikke kommer og piller ved ledelsesretten. Michael Ziegler har jo nogle gange sagt, at ledelsen skal have fuld ledelsesret. Og det har de jo, når lærerne har fuld tilstedeværelse på skolen. Jeg håber, jeg lettere kan få rammerne hjem".