Debat

Læring er saften i skolens strategiske træ

Man kan lære meget godt af erhvervslivets strategiske modeller og metoder; men man kan ikke overføre dem bevidstløst til skolen. Den strategiske model for skolen bør fremhæve læring og nytteværdi.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolereformen giver skolens ledelse store udfordringer. Der er mulighed for at lave store forbedringer, men der er også risiko for fantastiske brølere. Den gode ledelse udvælger de rette værktøj i overgangsfasen - og strategi er et nødvendigt værktøj.

Jeg anbefaler, at man vælger en enkel model, som alle kan forstå - for eksempel et træ, hvor rødderne nærer stammen, grenene og kronen.

Udvikling af strategi kræver dialog mellem ledelse og lærere

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Det er fristende for ledelsen at udvikle skolens strategi sammen med konsulenter fra erhvervslivet. Konsulenterne har en bred vifte af metoder og kan relativt hurtigt levere varen. Desværre vil en strategi dikteret oppefra næppe bære frugt. En levende og velfungerende strategi kan kun opnås gennem samarbejde mellem ledelse og lærere. 

Årsag og virkning

I erhvervslivets virksomheder bruger man strategiske modeller med årsag og virkning. I mange virksomheder giver følgende model god mening: 

1) innovation og læring giver 2) effektive processer, der giver 3) bedre kundeoplevelser, der så igen giver 4) bedre økonomi og dermed afkast til aktionærerne.

Det er en inspirerende model; men skolens mission er ikke økonomisk afkast til aktionærerne. Derfor er årsag og virkning anderledes i skolens strategi. Skolens succes måles på, hvad nytte elevernes læring gør for samfundet. Og samfundet er eleven selv, forældrene, uddannelsessystemet og virksomhederne.

Læring er saften i skolens strategiske træ 

Skoler kan bruge et træ som strategisk grundmodel. Træet har fire perspektiver og sammenhænge:

  1. Rødderne er skolens innovation og læring: Lærernes læring samt skolens forbedringer og investeringer giver mere effektive processer og en bedre økonomi.
  2. Stammen er processer og økonomi: Effektive processer og tilstrækkelig økonomi støtter elevernes læring.
  3. Grenene er elevernes læring: Elevernes læring nyder godt af lærernes læring og skolens effektive drift.
  4. Kronen er nytten for samfundet: Øget læring giver øget nytteværdi for samfundet.

Hvordan ser modellen ud?

Jeg har lavet fire illustrationer: 

  1. Det strategiske træ med rødder, stamme, grene og krone
  2. Den rå model over logikken “nedefra og op”
  3. De fire perspektivers sammenhæng med mission, vision og strategi,
  4. samt modellen med et eksempel på målepunkter og deres sammenhæng.

Med venlig hilsen

Peter Arklint