"En forudsætning for, at vi kan gøre vores bedste som studerende igennem hele uddannelsen er, at vi kan vide os sikre på, at vi bliver behandlet med respekt og får en ordentlig bedømmelse af vores faglige kunnen", siger de lærerstuddrendes formand Bob Bohlbro.

Lærerstuderende frygter misvisende karakterer

Et stigende antal bacheloropgaver på læreruddannelsen bliver varetaget af kun én eksaminator, selvom opgaven omhandler to fag. Den halve bedømmelse får de lærerstuderende til at frygte en misvisende karakter og dermed dårligere jobmuligheder.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Censorerne ved landet læreruddannelser udtrykte i deres årsrapport i sidste uge bekymring over, at et stigende antal bachelorprøver kun bliver eksamineret af én eksaminator. Opgaven vil oftest tage udgangspunkt i dels et linjefag og dels en pædagogisk eller didaktisk problemstilling, og derfor har man hidtil haft en eksaminator fra begge fag.

"Det er uheldigt, at man af økonomiske årsager sparer den ene eksaminator væk. Man kan som eksaminator ikke besidde kompetencer inden for alle områder. Og når man vælger kun at have en eksaminator på, kan det nemt betyde, at det ene af områderne kun bliver overfladisk berørt", sagde censorformand Hans Krab Koed til folkeskolen.dk.

Censorer: Læreruddannelserne sparer på eksaminerne

"Prøven viser ikke, hvad vi har lært"

De lærerstuderende deler censorformandens bekymring. Formand for Lærerstuderendes Landskreds Bob Bohlbro understreger, at hvis de studerende skal skrive en bacheloropgave, som både skal være fagligt forankret og have pædagogisk indsigt, så skal de også bedømmes seriøst på begge dele.

"Ministeren har netop i forbindelsen med den nye læreruddannelse fremhævet prøver som noget, der hæver kvaliteten. Men når vi oplever, at man nedprioriterer en af de største prøver vi har, nemlig den afsluttende bacheloreksamen, så viser det jo tydeligt, at vores prøver ikke rigtigt siger noget om, hvad vi har lært".

I den nye læreruddannelsen vil der komme endnu flere prøver end i dag, og det blev derfor også ved uddannelsens tilblivelse kritiseret, at de dyre prøver vil trække penge væk fra undervisningen.

Regeringen: Mindre praktik og opløsning af linjefagsstrukturen i læreruddannelsen

For Bob Bohlbro er det dog vigtigt, at de studerende kan føle sig sikre på, at de bliver behandlet med respekt og får en ordentlig bedømmelse af deres faglige kunnen. Og han er meget kritisk over for, at man har fjernt den ene eksaminator uden nogen pædagogisk årsag bag. Han frygter, at den halve bedømmelse kan betyde, at de lærerstuderende får en misvisende karakter.

 

"Vurderingen betyder enormt meget for vores muligheder for at få et job, især i disse år, så det er virkelig vigtigt, at vi bliver bedømt korrekt. Jeg håber at rektorkollegiet tager det her seriøst og får løst dette store problem".

 

 

Powered by Labrador CMS