Sam Houston High Schhol, Texas

Amerikansk ledelsesekspert: God skoleledelse kræver viljen til at lytte

I USA har skoleledere magt, som vi slet ikke kan forestille os i Danmark. Den amerikanske skoleleder bestemmer skolens strategiske linje, og lederen kan hyre og fyre lærerne efter, hvad der passer ind i strategien. En amerikansk forsker i velfærdsledelse fælder hård dom over forårets danske skolekonflikt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da Jane Crump blev udnævnt til leder af Sam Houston High School, der ligger i Houston Independent School District i Texas, fik hun til opgave at løfte skolens faglige resultater fra en bundplacering til noget mere acceptabelt. Hun valgte at gå efter guldet og udskiftede mere end en tredjedel af lærerstaben. Bare sådan. Efter to år var skolen ikke alene ude af farezonen i bunden af rangordenen, men lå i den høje ende.

"Mit fag er ledelse og organisering, ikke pædagogik og undervisning", siger professor Ken Meier fra Texas A&M University, "og det her er et eksempel på godt lederskab med godt resultat"-

Ken Meier er på besøg i København i anledning af, at kommunalforskningsinstituttet Kora og CBS har indgået et strategisk samarbejde og fejrer det med en række seminarer om ledelse og offentlig velfærd. Om den pågældende skoleleder tilføjer han, at hun sandsynligvis har ambitioner om at blive leder af hele skoledistriktet.

Lederen skal være stærk nok til at beskytte sine medarbejdere mod det politiske niveau, lyder et af Ken Meiers budskaber. Det er lederen, der lægger strategien, og på den måde har lærerne en strategi, som de skal rette sig efter. At lederen beskytter dem mod det politiske niveau er dermed det samme som at sige, at politiske beslutninger er noget, lærerne skal rette sig efter, når de én gang er fastlagt.

Mellemlederens betydning er stærkt undervurderet, og bureaukrati er en resurse. Sådan lyder to andre Ken Meier-budskaber. "Man siger, at for meget bureaukrati skader kvaliteten i offentlig velfærd, men sammenhængen er omvendt," forklarer Ken Meier. "Institutioner med dårlige resultater pakkes ind i bureaukrati, der måler og måler, men ofte ikke rigtig hjælper. Institutioner, der fra starten har en resurse i form af en centraladministration, har netop gode resultater," siger Ken Meier.

That's just stupid!

Men hvordan skal magten forvaltes? Ken Meier har hørt om konflikten i Danmark i foråret, og hans kommentar er klokkeklar: "That's just stupid!" At ville ændre, hvordan lærerne bruger deres tid, uden at involvere dem, det drejer sig om, er ikke godt lederskab. Det er bare dumt.

Selv om stærk ledelse er vigtig og rigtig, så er top-down-ledelse ikke den rigtige metode, for lærerne har den viden, der er brug for til at udvikle skolen. De er nærmest til at vide, hvad tiden går med, og hvad der er behov for.

Hvad er der så brug for? Ken Meier påpeger især en ting: Vi har brug for at opsamle viden både om succeser og fiaskoer. Masser af ledere følger strategier, de har læst om i de der succeshistorie-bøger, man kan købe i lufthavnene. Men vi hører aldrig om alle dem, der følger eksempler, de har læst om, og som ikke lykkes. Vi mangler viden om modeller, der er afprøvet og har fejlet, for alle vil kun fortælle om det, når de kan fremvise en succes.

Desuden er måling af succes et problem i sig selv. "Nogle målinger er sofistikeret snyd. Den eneste faktor, der beviseligt bestemmer resultaterne, er resurser," slutter Ken Meier. Det bekræftes, hver gang man undersøger det.