Næsten ingen inkluderede elever får specialundervisning

Antallet af børn, der får specialundervisning i en almindelig folkeskoleklasse er faldet fra 36.538 sidste år til 856 fra 2012 i år. Størsteparten skyldes, at under 9 timers støtte ikke længere kaldes specialundervisning. Men andelen, der får mellem 9 og 20 timers specialundervisning er også faldet - med 27 procent. Det bekymrer professor i specialpædagogik Niels Egelund.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I skoleåret 2011/2012 fik 36.538 elever i normalskolen specialundervisning. Året efter er antallet faldet til 856. Størstedelen af årsagen ligger i den nye inklusionslov, der blev vedtaget af et bred flertal i Folketinget i april 2012.

Den nye inklusionslov kan give kommunerne 1,4 milliarder

Den gjorde nemlig med et pennestrøg alle elever, der fik under ni klokketimers specialundervisning om ugen til normalelever. Men antallet af elever, der får mellem 9 og 20 timers specialunervisning er også faldet - fra 970 til 708 - altså 27 procent. Det viser den seneste opgørelse fra Danmarks Statistik.

Det bekymrer professor i specialpædagogik og leder af Center for Grundskoleforskning på Aarhus Universitet, DPU, Niels Egelund meget.

 "Jeg havde bestemt ikke forestillet mig, at der skulle være et fald der, jeg havde virkelig forventet en stigning. I skoleåret 12/13 er der flere, der er blevet inkluderet, så man ville forvente, at der var flere, der fik over ni timer om ugen. Det undrer mig. Og det gør mig urolig for, om de her børn får nok specialundervisning. Hvis man har taget specialklassebørn ud af specialklasser og -skoler og trukket dem ind i den almindelige undervisning, og de så får mindre end ni timer om ugen i støtte. Det vil være meget mærkeligt, hvis man kan klare sig med det".

Ministeriet generaliserer om resurser til inklusion

I Danmarks Lærerforening undrer man sig også såre over, at færre elever får over 9 timers støtte.

"En sag er de elever, der før fik under de 9 timer - her hører vi meget fra de undersøgelser, enkelte kredse har lavet, at det kniber rigtig voldsomt med at få givet supplerende undervisning til dem og ikke mindst støtte i form af rådgivning eller kompetenceudvikling til lærerne. Men at antallet af elever, der får visiteret mere end ni timers støtte er faldet med mere end en fjerdedel, giver ikke mening", siger formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen.

Han er enig med Niels Egelund, at hvis det, der ligger bag tallene  er, at de børn, der bliver trukket ind på normalskolerne fra specialskolerne ikke får ret meget støtte, så er det virkelig et problem.

"Hvis det betyder, at elever bare sidder ude i almenklasserne uden støtte, så kan det ikke undre, at budgettallene viser, at pengene ikke følger med fra specialskoler over til almenskoler,, og at der altså sandsynligvis bliver sparet på inklusionsøvelsen, trods udsagn om det modsatte".

Inklusion er blevet en spareøvelse i kommunerne

Antallet af elever, der går i en almindelig folkeskole, men får specialundervisning stort set hele tiden (over 20 timer om ugen) er steget en smule - fra 124 til 148 elever på landsplan.

Læs mere