Debat

Hvad sagde Grundtvig og Kold om iPad?

Med folkeskoleaftalen skal der mere it ind i folkeskolen fra skoleåret 2014. It-rådgivningsgruppen siger at “It bør fra 3. klasse være en integreret og nødvendig del af undervisningen”. Hvad ville Grundtvig og Kold sige til det?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Umiddelbart har Grundtvig og Kold ikke sagt noget om it  - men så alligevel. Hør bare her på Grundtvig:

Døde er alle bogstaver, om de end skrevedes med englefingre og stjernepenne, og død er al mulig bogkundskab, som ikke sammensmelter med et tilsvarende liv hos læseren.

Når man ser på en interaktiv bog til iPad, er det så flot at man godt kan få oplevelsen af at bogstaverne er skrevet med englefingre og stjernepen. Men ifølge Grundtvig er det alligevel dødt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Der skal mere til før kundskaben fra bogen dur til noget - den skal “sammensmelte med et tilsvarende liv hos læseren”.

Christian Kold holdt en gang en tale for Grundtvig og understregede at man skal “først oplive og så oplyse”. Det er altså nødvendigt med liv og glæde før en bog på iPad har nogen effekt.Hvad virker så oplivende at der kommer læring ud af det? 

Liv og læring hænger sammen og læring sker i spillet mellem identitet, indsigt og arbejdsfællesskab. 

I spillet om læring har eleven 4 livliner:

  1. læreren,
  2. de andre elever,
  3. elevens egne ideer
  4. og elevens erfaringer.

Hver af de fire livliner er nødvendige:

  1. Læreren gør ordet levende gennem fortælling og er den der leder og fordeler arbejdet i klasserummet. Læreren etablerer relationer til eleverne og sørger for at det hele er meningsfuldt gennem sin fag-didaktiske ekspertise. Når læreren gør alt dette er den første livline på plads fordi eleven har en relation til læreren.
  2. De andre elever er nødvendige for at samarbejdet omkring det faglige bliver levende gennem kommunikation og diskussion. Man udveksler bedst med nogen på eget niveau - og man fejrer bedst sine resultater sammen med kammeraterne. Med kammeraterne har man sin 2. livline til levende læring og elevens identitet udvikles gennem deltagelse i fællesskabet.
  3. Elevens egne ideer er udtryk for at vedkommende tager ejerskab for emnet og har levendegjort det i sit sind - derfor skal undervisning aktivere elevens egne ideer og synspunkter. Elevens ideer er livlinen til indsigt.
  4. og endelig er elevens egne erfaringer med kundskaberne helt afgørende. Uden at prøve selv, får ingen lært noget som helst. Det er erfaringerne der rodfæster læring og bygger bro mellem indsigt og identitet.

Når man har de fire livliner til levende læring, kan en iPad gøre det hele mere effektivt - nu er der åbent for at bruge bogstaver, der er skrevet med “stjernepen og englehånd”.

Læreren kan med fordel udgive sine materialer på iPad, eleverne kommunikerer trådløst og udvikler deres ideer med et overdådigt udbud  af Apps - og de har alle deres erfaringer tilgængelige hele tiden.

De nye muligheder med it vil uden tvivl forvandle verden(*) - og skoleverdenen bliver forvandlet  på den gode måde, når vi bruger it til først at oplive - og så oplyse.

Modellen jeg har brugt, er en sammensmeltning af læringsteori og mine mange års erfaring med it, strategi og formidling. Modellen er vist øverst.

Med venlig hilsen Peter Arklint

(*) Kilde: McKinsey Global Institute. “Disruptive technologies: Advances that will transform life, business, and the global economy.” McKinsey Global Institute, 2013-06-12.

Powered by Labrador CMS