Debat

Hallo 8. klasse! - Norden kalder!

”Nordens Dage” er et undervisningsforløb om Norden og de tre nabosprog, dansk, norsk og svensk for 8. klasser. Omdrejningspunktet er en interaktiv platform www.nordensdage.nu, hvor eleverne fra alle de nordiske lande skal kommunikere med hinanden på tværs af landegrænser og klasser om at løse forskellige opgaver. Forløbet kulminerer den 5.-7. november, hvor eleverne bruger hele deres skoledag på at arbejde med opgaverne.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hej, kan du se mig?” siger Tina Purkhús til skærmbilledet på sin bærbare computer. Svaret kommer prompte: ”Ja jag ser och hör dig klart och tydligt!” Stemmen tilhører Veronica Billhage, der sidder i et undervisningslokale ved siden af den gang, hvor Tina står. De to er til daglig henholdsvis dansklærer på Færøerne og svensklærer i Sverige. I dag er de i København og i fuld gang med at afprøve et såkaldt ”hangout”, som eleverne i de nordiske lande skal bruge til at kommunikere med hinanden i projektet ”Nordens Dage”. VIFIN/Videnscenter for Integration, der står bag projektet, har inviteret til en introduktionsweekend på Schæffergården, hvor Tina, Veronica og en række andre lærere fra de nordiske lande er i gang med at blive fortrolige med værktøjerne i projektet.

”Nordens Dage” er et undervisningsforløb om Norden og de tre nabosprog, dansk, norsk og svensk for 8. klasser. Omdrejningspunktet er en interaktiv platform www.nordensdage.nu, hvor eleverne fra Island, Færøerne, Grønland, Norge, Sverige, Danmark, Åland og Finland skal kommunikere med hinanden på tværs af grænser og klasser om at løse forskellige opgaver. I løbet af oktober måned arbejder klasserne løbende med platformen. Den 5.-7. november kulminerer forløbet med tre eventdage, hvor eleverne bruger hele deres skoledag på at arbejde med opgaverne sammen med klasserne fra de andre lande. For de, der bor i Skandinavien, er der tale om nabosprogsundervisning, mens det for de finske og islandske elever er tale om fremmedsprogsundervisning, hvilket der bliver taget hensyn til i projektet.

En ny måde at undervise i de skandinaviske sprog

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ronnie Madison underviser i svensk på Åland; en lille ø der hører til Finland, men nationalsproget er svensk. Han fortæller, at når han skal undervise i de skandinaviske sprog, udleverer han som regel en tekst på dansk eller norsk til højtlæsning, eller eleverne ser en film. Hans kollegaer fra de nordiske lande har samme historie fra deres undervisning. ”Nordens Dage” er en ny måde at undervise i de skandinaviske sprog, da eleverne skal tale direkte med hinanden på tværs af landegrænser via den interaktive platform. De skal hente hjælp hos hinanden til bl.a. at lave små film og lydklip til besvarelse af de opgaver, der er på platformen.

Ronnie mener, at den interaktive del af projektet vil hjælpe eleverne til at se behovet for at lære de skandinaviske sprog. ”Det bliver mere håndgribeligt og virkeligt, når de skal forsøge at forstå eleverne fra andre skoler,” siger han. Han håber, at ”Nordens Dage” vil blive en årlig tilbagevendende begivenhed, som de yngre elever kan se frem til, når de engang selv skal i 8. klasse.

Et møde med naboerne

Introduktionsweekenden på Schæffergården er også en mulighed for, at lærerne kan lære hinanden at kende og få inspiration både fra hinanden men også fra bl.a. Lis Madsen, der er projektleder for ”Sprogpiloterne”. Hun mener, at uanset hvilke metoder man bruger, skal målet for nabosprogsundervisningen være at få skabt en positiv attitude til nabosprog hos eleverne og få dem til at opdage, at de allerede har nabosprogskompetencer.

For Veronica giver mødet med de andre lærere ny inspiration. Og så står det klart for hende, at ”Man tror man ved meget mere om de andre lande end man gør. Vi tror det hele er ens, men der er store forskelle og samtidig også ligheder.” Det er en af de vigtigste pointer i projektet; At eleverne får øjnene op for forskelle og ligheder imellem de nordiske lande, og at de skandinaviske sprog kan bruges på tværs af landegrænser.