Forskning

Dårlig akustik giver flere konflikter i klassen

I klasselokaler med dårlig akustik oplever lærerne, at det sociale klima i klassen er mere konkurrenceorienteret og fyldt med konflikter, viser en ny undersøgelse.

Publiceret

reglerne

Bygningsreglementet kræver, atefterklangstiden i et undervisningslokale er på under 0,6. Detbetyder, at den tid, det tager for en lyd at dø ud i et lokale,skal være under 0,6 sekunder. Bygningsreglementet gælder, hvis manskal bygge en ny skole. Skoler bygget før 2008 har ikke dette krav.Tidligere var efterklangstiden 0,9 sekunder.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De fysiske rammer i klasselokalet og i særdeleshed de akustiske forhold har betydning for det sociale klima i klassen. Det viser en undersøgelse, der netop er blevet accepteret til offentliggørelse i det videnskabelige tidsskrift Noise & Health.

"Lærerne på de skoler, hvor der var længst efterklangtid i klasselokalerne, rapporterede, at det sociale klima i klassen var mere konkurrenceorienteret og konfliktfyldt og mindre afslappet og behagelig, end lærere på skoler med kort efterklangtid".

Det fortæller cand.scient., ph.d. Jesper Kristiansen, der er en af forskerne bag undersøgelsen.

Efterklangstid er den tid, det tager for en lyd at dø ud i et lokale. Undervisning, hvor lyden bliver ved med at hænge i lokalet, øger lærerens træthed og kan få læreren til at opfatte det sociale klima i klassen mere negativt.

Lang klang giver kort lunte "Man ved fra andre undersøgelser, at en lang efterklangtid skaber mere støj, fordi mennesker har tendens til at hæve stemmen, når de er sammen under sådanne akustiske forhold", siger Jesper Kristiansen.

Resultater fra en tysk undersøgelse tyder på, at elever i lokaler med dårlige lydforhold blandt andet vurderer, at deres kammerater er mere larmende, og at læreren er mere utålmodig og mindre venlig, end elever i lokaler med kort efterklangtid.

"Hvis man tænker, at akustikken i et klasseværelse er lige som i en gymnastiksal eller en kirke, dvs. meget 'rungende', så vil det næsten være umuligt at gennemføre undervisningen. For eksempel vil gruppearbejde i klassen formodentlig drukne i støj, fordi alle er nødt til at hæve stemmen for at blive hørt", siger han.

Niveauet bør sænkes Bygningsreglementet sætter nogle grænser for, hvor lang efterklangtiden må være. Men fordi kravene i Bygningsreglementet har ændret sig gennem tiderne, er der mange, især lidt ældre lokaler, som ikke lever op til de nye krav. De nye krav gælder kun for nybyggeri eller ombygning. Undersøgelse er en af flere undersøgelser både herhjemme og i udlandet, der vil kaste lys over betydningen af efterklangtiden i undervisningslokaler.

"Vi har fokuseret på, hvordan lærerne påvirkes, mens andre undersøgelser fokuserer på eleverne. Vi vil gerne have bekræftet vore resultater i nye uafhængige undersøgelser, før vi udtaler os alt for skråsikkert", siger Jesper Kristiansen.

Støj og dårlig luft stjæler elevers koncentration

De undersøgelser er på vej, og hvis alle resultaterne peger i den samme retning, kan man konkludere at lærerne, og formodentlig også eleverne, vil have glæde af, at efterklangtiden i undervisningslokalet sættes ned. Det gælder især, hvis der er tale om lokaler, som ligger over det niveau, som anbefales i Bygningsreglementets krav.

 

Læs mere

Læs mere på arbejdsmiljoforskning.dk

Powered by Labrador CMS