Det skal præciseres i loven, at pædagoger ikke kan tilllægges undervisningsansvar for et fag, heller ikke i indskolingen, mener formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen.

Reform: Pædagoger kan få ansvaret for undervisningen i de små klasser

En ny paragraf i folkeskoleloven åbner op for, at pædagoger kan have ansvaret for undervisningen i indskolingen. Håbløst, når politikerne samtidig strammer op med målsætningen om, at 95 procent af lærerne skal have linjefagskompetence, siger DLF.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Personale med lærer- eller pædagoguddannelse kan varetage undervisning i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin".

Sådan står der i en ny paragraf, 29a, i det forslag til ændring af folkeskoleloven, som er til høring i denne måned.

Med andre ord: Pædagoger kan stå for undervisning i indskolingen. Dét har fået politikerne i Danmarks Lærerforening (DLF) til at rive sig i håret.

"Det er håbløst. Ideen med reformen er, at elevernes faglige udvikling skal understøttes. Så må det også være de uddannede lærerkræfter, der skal bruges", siger formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF, Bjørn Hansen.

Pædagoger har ikke linjefagskompetence

Tilmed er det et krav fra Folketinget, at lærere, der underviser i for eksempel dansk i 1. klasse, skal have linjefagskompetence i de fag, de underviser i. Det gør det endnu mere absurd, at de politikere, der sidder i forligskredsen, nu åbner op for, at pædagoger helt uden linjefag kan stå for undervisningen i for eksempel dansk i 1. klasse, mener Bjørn Hansen.

DLF anbefaler derfor, at lovforslagets paragraf 29a omformuleres, så det tydeligt fremgår, at pædagoger ikke kan tillægges ansvar for undervisningen i et fag, heller ikke i indskolingen.

 

Lovforslag klar: Lærerne har fortsat ansvaret for undervisningen