Bachelorprojekt

IBSE-metoden skaber god arbejdsatmosfære i natur/teknik

Inquiry based science education virker både i teori og praksis, skriver Eick Reppmann i sit bachelorprojekt. Men man skal være opmærksom på, at eleverne ikke nødvendigvis kan håndtere de naturvidenskabelige arbejdsmetoder, og man skal turde hente ting fra andre metoder, mener han.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

IBSE er en forkortelse for Inquiry based science education. I ordet "inquiry" ligger, at eleverne selvstændigt skal opdage naturvidenskabelige metoder og derved lære om naturfag. Den opdagende og undersøgende fremgangsmåde, hvor eleverne selv gennemfører eksperimenter, skal udvikle deres kognitive kompetencer, så de kan formulere en mulig forklaring på den overordnede naturfaglige sammenhæng, fortæller Eick Julian Reppmann i sit bachelorprojekt fra Læreruddannelsen i Haderslev ved University College Syddanmark.

Hvorfor er IBSE-metoden et godt udgangspunkt?

"Jeg vil undersøge, hvorfor IBSE-metoden er et godt udgangspunkt for at tilrettelægge en spændende og god naturfagsundervisning, hvor elevernes lyst til at lære mere øges?" lyder hans problemformulering.

Dejlig arbejdsatmosfære

"Teorien om naturfagsdidaktikken IBSE, som jeg har gjort rede for og analyseret, er et godt redskab for læreren i forhold til planlægning og gennemførelse af et spændende og motiverende undervisningsforløb," hedder det i konklusionen. I analysen fremhæver Eick Reppmann, hvor spændende og interessant det kan være for både lærer og elever at anvende metoden. "De positive tilbagemeldinger og den dejlige arbejdsatmosfære i klassen er en bekræftelse for mit valg og min argumentation for IBSE-metoden,"  skriver han.

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Kan eleverne håndtere arbejdsmetoderne?

"Man skal være opmærksom på, at man ikke selv begrænser mulighederne ved at prøve på at køre med en ren metode uden at inkludere andre metoders muligheder." Der må også tages hensyn til, om eleverne kan håndtere de naturvidenskabelige arbejdsmetoder, som de møder i et IBSE-forløb. Men elevernes nysgerrighed og undren er drivkraften for den uddybende og opmærksomme undersøgelse.

Små børn er nysgerrige

Elever har en "informationssøgende og erfaringssøgende# nysgerrighed, i deres tidlige år. I denne "medfødte resurse" ligger der en mulighed, som man kan gribe "for at føre dem til at udføre de undersøgelsesmetoder, som IBSE-metoden lægger vægt på," skriver han.

IBSE-metoden har både fordele og ulemper, men analysen taler for, at man kan anvende metoden til at skabe en spændende og interessant undervisning,"  lyder konklusionen.

Læs hele projektet via linket til højre - Ekstra: "IBSE-metoden - en nøgle til motiverende natur/teknik-undervisning?"