Skoleledernes formand Anders Balle glæder sig til, at kvalitetsrapporter bliver en integret del af skolens systemer.

DLF: Nye kvalitetsrapporter skaber grobund for ranglister

Den nye folkeskolereform betyder kvalitetsrapporter i version 2.0. Rapporterne skal bl.a. bruges som ledelsesinformationsværktøj. Skolelederne glæder sig, mens DLF frygter, rapporterne vil blive brugt til ranglister.

Publiceret

Kvalitetsrapporter version 2.0

Folketinget besluttede med ændringerne af folkeskoleloven i 2006at forpligte kommunerne til at udarbejde kvalitetsrapporter omfolkeskolen. Rapporterne skulle sikre systematisk dokumentation ogsamarbejde mellem lokale politikere, forvaltning og skoler omevaluering og udvikling af folkeskolen.

Regeringen er sammen med Venstre og Dansk Folkeparti i aftalenom en ny skolereform blevet enige om, at det er tid til at stillenye krav til kvalitetsrapporterne.

Baggrunden er, at der har været efterspørgsel på mere brugbareog fremadrettede rapporter. Fremover skal kvalitetsrapporterneindeholde alt det, de gør nu, plus faglige resultater,indberetninger, resultater fra nationale test og en række andreemner.

Kilde: Ministeriet for Børn og Undervisning

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kvalitetsrapporterne version 2.0 skal gøre det lettere for kommuner og skoler at indberette oplysninger. Der bliver oprettet et ledelsesinformationsredskab, som betyder, at man samler eksisterende data, som man i dag skal hente i forskellige systemer, i ét system. Systemet er beregnet til, at skoleledere og kommuner lettere og løbende kan indhente oplysninger. Det er ikke ikke afgjort præcis, hvilke oplysninger, systemet skal indeholde, men elementer som faglige resultater og resultater af nationale test og underretninger vil indgå, oplyser Ministeriet for Børn og Undervisning.

Formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF Bjørn Hansen sætter pris på, at systemet bliver lettere at administrere, men han mener, at det er forkert at samle informationerne.

"Der er risiko for, at det bliver et måleparameter for udviklingen, så man kan sætte kommuner op mod kommuner og skoler op mod skoler", siger Bjørn Hansen, som mener, der er fare for, at rapporterne bliver brugt til at føre tilsyn med folkeskolen.

"Det er for nemt at lave rangeringer ud fra redskabet. Der udvikles let A- og B-skoler, hvilket får forældrene til at flytte eleverne. Samme udvikling så man i England, hvor man gik væk fra ranglisterne igen. Det var for skadeligt".

Troels Ravn: Kvalitetsrapporter skal ikke bruges til ranglister

Den socialdemokratiske børne- og undervisningsordfører Troels Ravn har været til forhandlingerne om en ny folkeskolereform. Han understreger, at det på ingen måde er intentionen, at de nye kvalitetsrapporter skal bruges til at føre tilsyn eller give muligheder for at lave ranglister.  

"Vi er ikke på nogen måde tilhængere af, at man skal sammenligne sig med hinanden. Det der er vigtigt, er at kvalitetsrapporterne er et redskab for kommunerne, men også for den enkelte skole til at evaluere og planlægge. Ledelsen, ansatte og skolebestyrelsen kan bruge det sammen. Det er tænkt som et internt arbejdsredskab", siger Troels Ravn.

Da det endnu ikke er helt afgjort, hvordan kvalitetsrapporterne version 2.0 kommer til at se ud, vil Troels Ravn ikke garantere, at de nye systemet ikke gør det lettere at lave ranglister.

"Det er ikke tanken, at der skal laves ranglister. Men om det kan misbruges? Det kan jeg ikke udtale mig om".

Lederne glæder sig over nyt redskab

Målet med at lave kvalitetsrepporater i en version 2.0 er, at det fremover skal blive lettere at udarbejde kvalitetsrapporterne og bruge dem som ledelsesinformation. Rapporterne skal også bruges til at udforme resultatkontrakter med skoleledere.  Ledernes formand Anders Balle er ikke som DLF nervøs for, at kommunen får større mulighed for at føre tilsyn med folkeskolen.   "Det er en del af det at være skoleleder at man hele tiden skal stå til regnskab for sit arbejde og sine resultater. Vi skal som ledere levere varen ved at dokumentere over for kommunalbestyrelsen. Det er ikke noget problem", siger han og fortæller, at det længe har været et ønske at få en lettere administrativ løsning på rapporterne. "Der er behov for, at kvalitetsrapporterne spiller elektronisk sammen med skolens it. Det er smart, at det genereres automatisk, så det bliver en integreret del af skolens systemer".

Læs mere

Folkeskolereformen