Politikerne handler mod bedre vidende, mener DLF's formand Anders Bondo.

Bondo: Økonomiaftale underminerer fagligt løft

Det bliver svært at indfri skolereformens mål om et fagligt løft, når kommunerne kræver to timers mere undervisning af lærerne, lyder det fra DLF-formand Anders Bondo.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Hvis lærerne skal undervise to timer mere om ugen for at finansiere folkeskolereformen, har man fjernet fundamentet for reformens mål - nemlig at give et løft til skolen", siger DLF- formand Anders Bondo Christensen.

Økonomiaftale: Lærerne skal undervise to timer mere om ugen

"Det handler ikke om mere undervisning, det handler om kvaliteten i undervisningen. Hvis man skruer timetallet i vejret, får man ikke et højere fagligt niveau". 

Anders Bondo henviser til undersøgelser som Pirls og Timms og senest den internationale uddannelsesforsker John Hattie, når han slår fast, at flere timer ikke giver et fagligt løft.

Uddannelsesguru: Flere timer og flere voksne rykker ikke

"Hvis politikerne gør det her, så handler de mod bedre vidende", siger han, og tilføjer,

"Hvis politikerne ikke påtager sig ansvaret for hele det her projekt, så er det fuldstændigt ligegyldigt".   

Læs mere

Læs hele økonomiaftalen her

Powered by Labrador CMS