Anders Bondo glæder sig over muligheden for en skole-tænkepause

Bondo glæder sig over timeout

For Danmarks Lærerforening er det kærkomment, at De Konservative nu har nedlagt veto mod en folkeskolereform med tvungen heldagsskole. Den timeout kan bruges til at kigge på forskningen og sikre sig, at en reform faktisk forbedrer kvaliteten, mener Anders Bondo Christensen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

SF's Pernille Vigsø Bagge kalder det i en pressemedellelse "dybt uansvarligt", at de Konservative blokerer for "det vigtigste løft af den danske folkeskole i en generation".

"Hvor ved hun fra, at det vil løfte folkeskolen? Der mangler fuldstædnig forskningsmæssigt belæg for at flere timer uden resurser skulle gavne kvaliteten", siger Anders Bondo til folkeskolen.dk

Sammenbrud i reform-forhandlingerne

Han henviser i stedet til den newzealandske skoleforskningsguru John Hattie, som var i Danmark under lockouten, og som over for folkeskolen.dk understregede, at flere timer stort set ingen gavnlig virkning har.

Uddannelsesguru: Flere timer og flere voksne rykker ikke

Han kalder i TV2News det konservative nej for en god beslutning: "Når man vil udvide timetallet inden for den samme økonomiske ramme - og jeg har ikke set, at man ville tilføre flere milliarder til folkeskolen - så vil det alt andet lige ikke gavne kvaliteten", siger Anders Bondo. Han er ikke bekymret over, at folkeskolen ikke bliver reformeret på denne side af et valg.

"Men vi skal ikke ligge stille. Jeg synes, vi skal gå i gang med at finde ud af, hvordan vi får gjort eleverne til bedre læsere, og hvordan vi kan kvalificere matematikundervisningen. For det kan vi sagtens gøre uden en reform".