Med ledelseretten følger også en ledelsespligt - den lever man ikke op til ved bare at bemande en årgang

Anders Bondo: Med ledelsesret følger også pligt

Skolelederforeningen vil forlade DLF, så snart det af forhandlingens vej er muligt at etablere en selvstændig forhandlingsret. Alligevel tror Anders Bondo stadig på behovet for, at lærere og ledere står i samme forening og i fællesskab tager fat på opgaven med at drive skole under lov L215.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"På DLF's kongres i sidste uge var vi enige om, at der er brug for et tæt samarbejde. Der er jo ingen - heller ikke Anders Balle eller Michael Ziegler - der har et overblik over konsekvenserne. Jeg har da for eksempel ikke hørt de vises sten på, hvordan man tilrettelægger afgangsprøverne under L215", siger Anders Bondo.

Anders Balle: Mulighederne i fuld ledelsesret skal prøves

Han har intet til overs for Anders Balles ide om, at man bare bemander skolens årgange med nogle lærerteam og lader detailplanlægningen op til dem.

"Som Moderniseringsstyrelsen, der jo er forfatter til L215, skrev til gymnasierektorerne, så får de ledelsesret, men med den ret følger også ledelsespligt. Og den lever man ikke op til ved bare at bemande nogle team - det gør man ved konkret at forholde sig til, hvordan lærerne skal løse opgaven - det er jo nu kommunalbestyrelsens og i sidste ende skolelederens ansvar".

Fra Danmarks Lærerforenings side fortsætter den igangværende proces mod, at Skolelederforeningen får udlagt en del af Særlig Fond, og ledernes selvstændige rolle tydeliggøres i vedtægterne.

Til Anders Balles oplevelse af, at lederne har følt sig nedgjort under konflikten, siger Anders Bondo:

"Jeg ved, at mange lærere har været skuffet over, at deres ledelse ikke har forsvaret dem, når deres indsats er blevet mistænkeliggjort af KL i annoncer. Der er jo blevet justeret på arbejstiden, så lærerne har fået flere undervisningstimer, inklusionsopgaven er kommet oveni - og det er kun nogle få skoleledere, der er gået ud og forsvaret deres medarbejdere. Og jeg tror, mange ledere ikke er klar over, hvor provokerende, lærerne har oplevet at blive lockoutet".

Helt ny situation: Nu er skolen politikernes ansvar