Deltagerne i seminarerne bliver bedt om at stille op i hestesko efter, hvor godt samarbejdet fungerer på deres skole efter konflikten

Tillidsvalgt i den nye virkelighed – DLF står parat, men uden facit

Profession eller lønmodtager. Hele DLF’s strategi er til diskussion på seminarer for DLF’s tillidsfolk over hele landet, hvor udgangspunktet er en ny virkelighed, hvor det ganske vist ikke er ulovligt at indgå aftaler lokalt om arbejdstiden, men hvor der er stor risiko for, at det bare er den nye Lov 215, der gælder, og ledelsen, der bestemmer.

Publiceret Senest opdateret
Kirsten Petersen afleverede sit kaldsbrev under lockouten, og hun mener, at når arbejdsgiverne behandler lærerne som lønmodtagere, så skal de også svare som lønmodtagere

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At det bliver op til de enkelte lærerteam at fordele undervisning og forberedelse i mellem sig er skrækscenariet, da medlem af DLF's hovedstyrelse Jeannette Sjøberg indleder et seminar for tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter fra Roskilde og Høje-Taastrup. Og hun kan ikke give tillidsfolkene en vejledning i, præcis hvordan de kan sikre imod en sådan situation.

"Dem, der skal have min ryg, har ikke styr på det". Jesper Hansen har været arbejdsmiljørepræsentant på Peder Syv Skolen i Viby Sj. i mange år, så han synes, det er mærkeligt, at DLF holder et seminar om den nye virkelighed efter lovindgrebet, før DLF's sekretariat kan give ham klare svar og vejledninger. "Jeg har altid været vant til, at DLF har sørget for, at jeg var klædt helt på".

Lovindgrebet giver bedre lærerarbejdspladser på skolerne

Roskilde-seminarets værter er to hovedstyrelsesmedlemmer, Dan Løwe og Jeannette Sjøberg. Og de kan sagtens sætte sig ind i frustrationen. "Men det er vigtigt at være på forkant. Vi havde det selv på samme måde, da vi i hovedstyrelsen i marts blev 'tvunget' af forretningsudvalget til bare at begynde at tænke i strategier for den nye situation.  Nu står vi så her og skal tale med tillidsrepræsentanterne om at begynde at tænke på fremtidige muligheder på deres skole, før vi har haft den kongres, hvor DLF fastlægger en strategi.  Det er svært, men vi skal i gang".

Formålet med seminarierne er give de tillidsvalgte information om "den ny virkelighed", som lovindgrebet og de nye regler medfører samt sætte fokus på, at de tillidsvalgtes roller kan ændre sig markant fremover.

 "På seminarierne får vi de tillidsvalgtes input og spørgsmål, som vi kan tage med ind i overvejelserne i forhold til at fastlægge strategier for de næste år - for et vigtigt spørgsmål er, hvordan kommer vi videre oven på den gang nedtromling, som vi har været udsat for", forklarer Jeanette Sjøberg.

Alle er ikke samme sted

Hovedstyrelsesmedlemmerne præsenterer et hesteskoformet diagram over de faser, man går igennem i en stor forandringsproces. Den skal minde både deltagerne og hovedstyrelsesmedlemmerne selv om, at det ikke er sikkert, at dem, man taler med, er det samme sted i processen som én selv. Og i marts var Jeannette Sjøberg bestemt ikke på et sted, hvor hun følte sig klar til at lægge strategi for en virkelighed uden arbejdstidsaftaler - for på det tidspunkt håbede hun stadig på et forhandlingsresultat i Forligsinstitutionen.

Danmarks Lærerforening har i årevis fulgt den såkaldte professionsstrategi, hvor det er foreningens professionsideal om læreren som den professionelle ekspert i undervisning, der er rettesnoren for foreningen. Alternativet er en lønmodtagerstrategi, hvor en god løn og ordentlige arbejdsvilkår er rettesnoren. Om det er tid til at rykke mere i dén retning, når arbejdsgiverne og regeringen med et snuptag har fjernet lærernes aftaleret på arbejdstiden er en af de ting, der nu overvejes, og som også bliver sat til debat på de 43 seminarer.

"Der er noget, der er gået i stykker indeni"

"Der er noget, der er gået i stykker inden i os, da vi blev 'kørt over', siger tillidsrepræsentant på Fløng Skole Kirsten Petersen. "Vi er blevet lønmodtagere".

Bondo: Vi er blevet kørt over

Efter to års prøvetid modtog Kirsten Peteren i 1976 sit kaldsbrev som tjenestemand, hvori det højtideligt blev beskrevet, hvad det var for en tillid, hun skulle leve op til i sit hele virke. Det kaldsbrev sendte hun retur til Høje-Taastrup Kommune under lockouten. "Det kan være lige meget, for de viser mig jo ikke nogen tillid. Vi er blevet hængt ud og mistænkeliggjort, og det er hårdt hele tiden at skulle forsvare sig som lærer. Så jeg har mistet modet på professionsstrategien, selvom det går ud over børnene, og det går ud over vores lærersjæl. Hvis man bliver behandlet som lønmodtager og svarer som profession, så har det jo ikke nogen konsekvenser for arbejdsgiverne".

Kirsten Petersen har været den samme situation før, da DLF-formand Martin Rømer og de daværende arbejdsgivere i fællesskab vedtog UFØ-tidssystemet, som betød, at al lærerarbejdstid blev talt op.

"Det var forfærdeligt rigidt, men det blev i hvert fald tydeliggjort, hvor meget vi arbejdede".

På seminaret fortæller hovedstyrelsesmedlemmerne om lovindgrebet, og sammen med konsulenterne Annette Demant og Jørn Højer-Pedersen gennemgår de juraen i forhold til at indgå aftaler om arbejdstid på kommune-kreds-niveau og på skolen og om MED-udvalgets muligheder for indflydelse på fagfordeling. Men der kommer ingen facitliste.

Mødedeltagerne spørger om ting som: "Hvis vi skal være til stede på skolen til kl. 16 hver dag, men også har nogle timer til at forberede os hjemme hver uge - får vi så genetidsbetaling for at rette stile kl. 21, når børnene er kommet i seng? Eller er vi tunget til at lægge rettearbejdet mellem 16 og 17?".

Den slags er der ingen nagelfaste svar på endnu. Men for Jeanette Sjøberg er seminarerne en uvurderlig og vigtig del af en proces, der er rigtig godt i gang nu, og som vil kulminere ved DLF's ordinære kongres til september, hvor strategien for den nye virkelighed skal vedtages.

Powered by Labrador CMS