Skoleleder: 9.z-tv bliver overfortolket

Siden programmerne om danske 9.z mod en kinesisk klasse kørte over skærmen, er det blevet diskuteret, om man kan sammenligne de to klasser - eller om der er tale kinesisk elite mod dansk gennemsnitsklasse. Skolelederen på Holme Skole mener slet ikke, der er belæg for sammenligningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ifølge Allan Hjortshøj, der er skoleleder på Holme Skole, kan programmerne '9.z mod Kina' ikke danne grund for en sammenligning af, hvilke skolesystemer, der er bedst.

"Jeg har ikke nogle faglige forudsætninger for at vurdere, om der er tale om en kinesisk eliteskole. Jeg kan blot konstatere, at der er sket en fortolkning og i nogle tilfælde også en overfortolkning af programmerne og de to skolesystemer", siger Allan Hjortshøj.

9.z om DR-programmer: Det er den halve sandhed

Han fortæller, at det var DR's valg at gøre optagelserne konkurrenceorienterede. Det var derimod ikke derfor, skolelederen sagde ja til at være med i projektet. Selvom han ikke vil tage stilling til, om hans elever har konkurreret mod eliteelever, så mener han ikke, at de to klasser er sammenlignelige nok til at drage konklusioner om elevernes dygtighed.

"Om det er en eliteskole eller ej, er ikke vigtigt for mig. Jeg har i stedet haft den tilgang, at det er interessant at beskrive de to skoler for at få en debat i gang om den danske folkeskole og dens udfordringer. Det synes jeg, udsendelserne gør på glimrende vis, men den konkurrencemæssige sammenligning, som debatten baserer sig på, synes jeg ikke er berettiget".

DR: kinesere er ikke elite DR er gået til programmerne med en intention om at sammenligne to gennemsnitlige klasser og præsenterer Skole nr. 69 og Holme Skole som nogle af de gode skoler i deres respektive byer.

Holme Skole har dog et karaktergennemsnit lige under det samlede gennemsnit for kommunen (2012), men ifølge Cepos' måling af den såkaldte "undervisningseffekt", renset for elevernes socioøkonomiske baggrund, er skolen den tredjebedste i Aarhus kommune.  I følge blandt andre Politikens Kina-korrespondent, Kim Rathcke Jensen, er den kinesiske skole nr. 69 dog langt fra så gennemsnitlig. På sin blog skriver han, at det fremgår af skolens egen hjemmeside, at den har som mål at være blandt landets bedste.

En Wikipedia-side om Harbin nævner Skole 69 som et eksempel på en af byens gode skoler. Og selvom skolen ifølge egne oplysninger ikke har haft optagelsesprøver i mange år, har familierne været til en samtale, inden eleverne kunne optages. Det sorterer de svage elever fra, skriver Niels Christian Sauer, der har blogget om sagen på folkeskolen.dk: "Alene det, at elever, der ville ind i klassen, skulle igennem en sådan procedure, er rigeligt til at holde de svageste elever væk. Ingen forældre, og især ikke kinesiske,  ønsker at udsætte hverken sig selv eller deres barn for en lang række af nederlag". 

Blog: 9.z mod Kina. fortsat

DR har tidligere sagt til folkeskolen.dk, at de ikke har grund til at tro, at kinesiske skole 69 i Harbin, er en eliteskole. "Vi stillede krav om, at det skulle være en folkeskole, som havde en repræsentativ 9. klasse", sagde DR-tilrettelægger Lisbeth Dilling den 15. maj til folkeskolen.dk om udvælgelsen.

DR fastholder: Vi har ikke oplevet en kinesisk eliteklasse

Læs mere

Kim Ratcke-Jensens Kina-blog