Anmeldelse

dansk.gyldeldal.dk 0-2

Mere end træning og test

Masser af muligheder for digital danskundervisning - også til de yngste elever.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagportalen dansk.gyldendal.dk 0-2 er et digitalt undervisningsmateriale til indskolingen. Materialet er ganske omfattende, så en kortfattet præsentation følger her:

Fakta:

Titel: dansk.gyldeldal.dk 0-2

Forlag: Gyldendal

Biblioteket indeholder bøger, film, rim, norske og svenske tekster, billeder og forfatterportrætter. 

Det er meningen, at eleverne i "Læs løs", som er en selvstændig portal, kan træne og udvikle deres læsefærdigheder, og med den syntetiske tale kan eleven få støtte i læsetræningen.

"Forløb" indeholder færdige undervisningsforløb. Her er mange aktivitetsforslag - kreative, skriftlige, individuelle, tekstnære. Man kan finde oplæg om forfatterskaber, hovedværker, genrer, læsekursus, kunstnere og temaer. Til hvert forløb findes der beskrivelse af elev- og lærerresurser.

I "Træning" finder man afsnittene "Bogstaver", "Træn dit øre", "Læs ord", "Kender du ordene" og "Læs og forstå". Klikker man på hvert af disse områder, dukker der fem-ti underkategorier op med interaktive opgaver.

Endelig kan man i afsnittet "Lærer" blandt andet læse om tankerne bag materialet, forløbene, differentieringsmuligheder, og i afsnittet "Planlæggeren" kan man læse om, hvordan man får overblik og kommer i gang med at bruge materialet.

Fagportalen indeholder mange træningsprogrammer, men også værktøjsprogrammer og vidensplatforme. Multimodaliteten kan således i høj grad være med til at aktivere elevernes læring. Desuden har eleverne mulighed for at arbejde kreativt med indholdet, og via blandt andet notefunktionen kan eleverne være med til at sætte deres eget præg på produktet. Og med oplæg til for eksempel undervisningsdifferentiering understøttes elevernes læreproces i såvel det individuelle arbejde som i klassefællesskabet.

Der er altså mange spændende områder og discipliner at arbejde med. Der er masser af gode ideer og undervisningsforløb, som kan bruges enten som supplement til den daglige undervisning eller som enkeltstående forløb. 

Powered by Labrador CMS