ti. 14. maj. 2013 kl. 22:51

'9.z mod Kina' - et falsum?

Blog

Den skole, 9.z konkurrerede med, er næppe en gennemsnitlig, kinesisk byskole, og dens elever er næppe almindelige kinesiske unge

 

Over fire mandage har folkeskolen stået til tæsk, fordi 9.z på Holme skole ’tabte’ til skole nr. 69 i Harbin. Hele den skolepolitiske verden er gået i sort, læserbrevs- og blogskribenter kappes om at svine folkeskolen til og lærerstanden er endnu engang tildelt rollen som Prügelknaben. Holdet bag udsendelsesrækken forsikrer, at de to skoler er sammenlignelige. Men det er de ikke. Danskerne har ladet sig tage ved næsen. Man kan undre sig over, at de overhovedet kunne finde på at tage de oplysninger, de fik af et notorisk dybt korrupt og stærkt repressivt, totalitært regime, for pålydende.

Holme skole er en distriktskole, og 9. z, der har elever fra et boligblokområde såvel som fra et villakvarter, har en enorm spredning. I flere tilfælde overgår dens bedste elever kinesernes ditto. Men klassen har altså også en tung ende.

Skole Nr. 69 i Harbin er tydeligvis ikke en distriktskole. Det fremgår indirekte af flere oplysninger i den første udsendelse. Det er tilsyneladende en meget eftertragtet skole, og i hvert fald nogle af dens elever kommer langvejs fra. Den tiltrækker øjensynligt nogle af millionbyen Harbins mest ambitiøse unge, og deres forældre har antagelig bragt store ofre for at få dem ind.

Omkring en fjerdedel inde i udsendelsen oplyses det, at pigen Susan, der er klasens præfekt og en af de dygtigste, bor hos et familiemedlem tæt på skolen fra mandag til fredag, fordi hendes eget hjem – hvor hun altså kun er i weekenden – ligger en halv times buskørsel fra skolen. Harbin er en metropol, hvor skolerne nødvendigvis må ligge tæt. Susans forældre må altså have fravalgt de 30-40-50 nærmeste skoler for at få deres datter ind på netop skole nr. 69.

Ca. to tredjedele inde siger speakeren, at ”… Harbin Nr. 69 er en kommuneskole, som modtager elever bredt fra området. Eleverne i 9. klasse er dog fra en generation, som i sin tid skulle bestå en prøve for at komme ind på skolen.” Hvilken rolle denne prøve spiller, forklares ikke nærmere.

Godt tre fjerdele inde oplyses det, at ”..Flere af eleverne har et engelsk navn, så de er klar til en karriere i udlandet”. Herefter udtaler en af drengene, Leo, ifølge den danske undertekst: ”Jeg håber, at jeg bliver optaget på den bedste mellemskole i Harbin.” Det er imidlertid forkert oversat. Hvad drengen rent faktisk siger på lydsiden, er: “I hope that I will go to a (utydeligt) premier school, because this is the best middle school in Harbin.” Han vil til USA for at gå på universitetet, og hans erklærede mål er nobelprisen, hvilket han fremføre uden at blinke. Han bor sammen med sine forældre i en lille lejlighed tæt på skolen. Man kan antage, at familien har valgt at flytte derhen for netop at være tæt på det, der altså ifølge den unge herre er Harbins bedste mellemskole - med hvide duge på bordene i klassen, når der er fint besøg...

Hvis dette er sandt, falder hele udsendelsens koncept på gulvet. Danskerne har tilsyneladende ladet sig snyde af kineserne til at tro, at skole nr. 69 er en nogenlunde gennemsnitlig kinesisk skole med almindelige elever, men den søges altså af superambitiøse forældre/elever fra hele millionbyen.  

Man kan og skal sætte spørgsmålstegn ved værdien af skolesammenligninger på tværs af landegrænser og kulturer. Men skal man partout anstille den slags eksperimenter, må det foregå på et anstændigt grundlag. Dette krav lever ’9.z mod Kina’ øjensynligt ikke op til.

 

 

PS. Niels Egelund kommer for øvrigt også med en decideret forkert oplysning i udsendelsen. Han hævder, at danske skolelever ligger lavt i forhold til andre landes elever mht. antal undervisningstimer. Ifølge OECD ’Education at a Glance’ 2012 modtager danske elever undervisning i et omfang svarende til 97 pct. af OECD-gennemnittet. Det tilsvarende tal for de finske elever er i øvrigt 83 pct.

 

 

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her
on. 15. maj. 2013 kl. 08:59 Martin Hansen

Intet nyt fra folkeskolen.dk-fronten
Efter at have set det seneste af programmerne, tænkte jeg, at her var der virkeligt meget interessant indhold at diskutere:

- Hvad er styrker og svagheder ved undervisning på hhv. den kinesiske og danske facon? (udenadslære er fx øjensynligt ikke vejen til et godt engelsk)
- Hvil...


Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 10:29 Niels Christian Sauer

Skal det forstås sådan, at det er ok at bilde folk ind, at her foregår en ligeværdig konkurrence, når man i realiteten har sat et almindeligt skolehold overfor et superligahold? Bare det kan bruges til at kritisere folkeskolen, så er det fint eller hvad?

Jeg er i ø...

Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 11:18 Susy Andersen

Fandt idag denne artikel på information.dk
Kineserne er tilsyneladende bedre end danske elever til stort set alt. Det synes at være konklusionen at være på DR's serie om danske og kinesiske skoleelevers præstationer.
I 2012 skrev Zhong Daoran, en 22 årig kinesisk økonomistuderende, debatbogen ’Det tilgiver je...
Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 11:58 Niels Christian Sauer

Vi er en flok klaphatte
Pludselig slår det mig, hvilken næsegrus beundring det officielle Danmark nærede overfor Nazityskland op til krigens start i 1939. Langt ind over den politiske midte var danskerne slået af beundring over de fantastiske fremskridt, Hitler og hans gangsterbande havde fremtryllet i d... Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 12:01 Svante Brock-Mølgaard

Ikke ensartet elevsammensætning
Medregnet til sammenligningsgrundlaget for de to såkaldte distriktskoler kan tilføjes muligheden for og antallet af ressursestærke elever i 9.z's område som har fravalgt skolen tilfordel for privatskoler i området.

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 16:41 Martin Hansen

Niels Christian Sauer
Det er jo selvklart, at man ikke kan bevise statistisk signifikante forskelle med to så små grupper, som der er tale om i programmerne - det mener jeg nu også bliver nævnt flere gange. Havde du fundet en klasse, der ikke var "superliga" ville resultaterne stadigt ikke væ... Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 17:18 Niels Christian Sauer

Martin H: Nu kan man jo ikke skrive alt hve gang. Denne blog handler om et tv-hold og en dansk offentlighed, der muligvis er blevet snydt så det driver. Debatten om uro mv har jeg rent faktisk deltaget aktivt i siden 1996. Check evt. min produktion af artikler, kommentarer, læserbrev og blo... Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 18:24 Bo Kristensen

Hvordan sættes 9.z mod Kina i tale?
Hver gang, der har været en optakt til at snakke om 9.z mod Kina fx i tv, har introen lydt noget i stil med, at den kinesiske klasse lammetævede (i forskellige formuleringer) den danske. Styrkeforholdet mellem de to klasser bliver med andre ord brugt som en af de centrale præmisser for... Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 22:30 Niels Christian Sauer

Jeg har hørt forkert, men ...
Efter at have hørt nøje efter og sammenholdt det med det efterfølgende, hører jeg, at Leo siger at han vil gå på no 3 middle school. Hans efterfølgende 'this' må være en sprogfejl. Han mener 'that'.

Til gengæld bliver historien om op...

Vis hele teksten

Klag
on. 15. maj. 2013 kl. 22:54 Nils-Jørn Hyltoft

9.z mod Kina
Hvor stor en procentdel af den kinesiske klasse er tosprogede? Hvor mange er diagnosticeret med ADHD eller andet? Hvor mange er selv ansvarlige for at stå op til tiden, få mad, gå i seng i ordentlig tid? Hvor mange kinesiske forældre stoler ikke på lærernes udsagn og bed... Vis hele teksten

Klag
to. 16. maj. 2013 kl. 08:00 Per Feldvoss Olsen

Det rigtige og det bedste?
Det som er hele problemet er at vi fortsat lever i en forestilling om at der er tale om en konkurrence, som vi kan "vinde".

Det er jo netop sådan, at hvis vi opfinder en skoleform som kan vinde, så kan andre overtage denne og dermed står 'vi' os ikke bedre! Så d...

Vis hele teksten

Klag
to. 16. maj. 2013 kl. 12:50 Niels Christoffersen

Fattig-Carina og Dovne-Robert
Udsendelserne spiller øjensynlig samme rolle i skoledebatten som Fattig-Carina og Dovne-Robert spillede i debatten om kontanthjælpen. Udfaldet af konkurrencen mellem 9. z og Kina er givet på forhånd - bare se på PISA ranglisten. Spørgsmålet er imidlertid, hvad udsen... Vis hele teksten

Klag
to. 16. maj. 2013 kl. 20:43 Karsten Aaaen

Måske er 9.z. mod Kina et falsum....men kan de kinesiske elever dette her:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/20...

Og vi bringer et lille citat:

"Forsøget

Skolen havde ikke udstyret til at teste virkningen af mobilstråling på dem selv, men det var nok i virkeligheden meget godt. Derfor måtte pigerne finde et alternativ. Og svaret blev karsefrø...





Vis hele teksten

Klag

Få artikler som denne i dit nyhedsbrev