Linjeopdeling i udskolingen må ikke føre til faglig niveaudeling af eleverne, mener formand for Børne- og Kulturchefforeningen Flemming Olsen.

Skolechefer til KL: Lad være med at indføre niveaudeling i udskolingen

Del eleverne i udskolingen, så de bogligt dygtige går i en linje, der retter sig mod gymnasiet, og de mindre dygtige går i en linje, som sigter mod erhvervsskolerne, foreslår KL. Nej tak, siger Børne- og Kulturchefforeningen.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Udskolingen i landets folkeskoler skal laves om, så der kommer linjer, der peger frem mod henholdsvis gymnasiet og erhvervsskolerne, foreslår KL i et nyt uddannelsesudspil. Forslaget har vakt bekymring i Børne- Og Kulturchefforeningen.

KL i nyt udspil: Lærerne skal efteruddanne sig uden for arbejdstid

"Der er mange gode takter i udspillet fra KL, men vi er bekymret for, om forslaget om toninger i de ældste klasser kan medføre en skjult niveaudeling", udtaler formand for Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) Flemming Olsen i en pressemeddelelse.

"Arbejdet med toningsforløb målrettet ungdomsuddannelserne må ikke føre til niveaudeling og segregering af eleverne. Uanset toningsforløb skal de faglige mål være de samme for alle elever", mener han.

BKF: Lad os få en læringsreform

Hvis flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse, kræver det mere end en reform af folkeskolen, mener Flemming Olsen. Det kræver en mere omfattende reform, som han kalder en 'læringsreform'.

"At få flere unge gennem uddannelsessystemet efter folkeskolen kræver, at vi ser på læring i et bredere perspektiv end en isoleret reform af Folkeskolen. Vi skal se på barnets samlede læring fra første dagtilbud til den unge står med et eksamensbevis fra en ungdomsuddannelse, en professionsskole eller et universitet i hånden", siger han.

"Vi ønsker, at der sættes fokus på læring gennem hele børne- og ungdomslivet. Derfor er vi glade for, at KL i sit udspil sætter fokus på læring gennem de pædagogiske læreplaner - at leg og læring ses som hinandens forudsætninger. Vi skal videre ad den vej. Gennem en udvikling af klare mål for arbejdet i dagtilbud og ved at gøre brug af viden om, hvad der virker i praksis."

Der skal være en rød tråd i læringstilbuddet fra dagtilbud til skole og fra folkeskole til ungdomsuddannelse, og der skal etableres et forpligtende samarbejde mellem institutionerne, mener han.