Debat

Vi skal alle være med til at løse problemerne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som kommentar til kronikken på side 26:

Hovedløs inklusion

Vordingborg Kommunes kommunalbestyrelse besluttede i februar 2012 en skolereform, som fokuserer på bedre faglige resultater for alle 4.500 elever, styrket efteruddannelse af lærerne og nye samarbejdsformer samt renovering af skolebygningerne. Og alle pengene blev i skoleområdet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En del af denne skolereform faldt helt i tråd med den nye lovgivning vedrørende styrket inklusion: 174 elever og 76 lærere og pædagoger er kommet med ud i klasserne, og samtidig er alle pengene til specialundervisning og specialpædagogisk bistand lagt ud til den enkelte skole, så de kan lave lokale løsninger, som passer til lige bestemt deres elever.

Størsteparten af de 174 elever, der før gik i 23 små specialklasser, klarer sig rigtigt godt sammen med deres nye kammerater. Forældre og skoler er i tæt dialog, og mindst tre gange om året er der evalueringsmøder, hvor man også aftaler, hvad der skal ske i den kommende periode. Men for nogle af disse elever har overgangen været svær, og de pædagogiske tiltag har skullet tilpasses flere gange, og det vil også ske fremover.

Jeg anerkender fuldt ud, at der er problemer, som ikke er løst endnu, og at en del lærere og pædagoger synes, at det er svært at tilpasse undervisnings- og læringsmiljøer til de nye opgaver. Utryghed og bekymringer hos nogle lærere, børn og forældre er en naturlig ting her i starten. Men vi skal alle være med til at løse problemerne. Derfor arbejder skoleledelser, læringskonsulenter og lærere løbende med at tilpasse undervisningen, så alle elever trives og lærer mest muligt. Det vil ikke fjerne alle problemer med et snuptag. Der skal læres nye kompetencer blandt både elever, lærere og forældre, og det har vi resurser til at kunne løfte i Vordingborg.