Anmeldelse

Matematik.gyldendal.dk

En matematisk undervisningsportal med potentiale

Gyldendal har videreudviklet sit digitale matematiksystem med masser af muligheder og lige så meget plads til forbedring.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematik.gyldendal.dk fremstår som en professionel hjemmeside. Den har et flot udseende, en god og fyldestgørende lærervejledning og er let tilgængelig. Siden kræver dog lidt introduktion til de forskellige begreber, der arbejdes med i fanerne, hvilket lærervejledningen tager hånd om.

Fakta:

Titel: Matematik.gyldendal.dk

Forlag: Gyldendal

Siden er overordnet bygget op omkring en række undervisningsforløb, der kommer omkring forskellige emner bygget op omkring trinmålene. Disse forløb er inddelt i sværhedsgrader efter niveauerne 1, 2 og 3, der er tiltænkt henholdsvis 7., 8., 9. og 10. klasse. Hvert forløb indeholder en generel introduktion, information og viden om emnet, opgaver og til slut en evaluering. Der er en god progression i forløbene, hvor nyt stof introduceres, inden man går videre til opgaverne.

Overordnet er opgaverne dejligt varierede og bygget op omkring eksempler, der også bruges i informationsdelen. For at forløbene kan bruges som selvstændigt elevarbejde, er det vigtigt, at der forudgående har været et dybdegående arbejde med faglig læsning, da eleverne skal være kompetente til at læse og forstå introduktioner til ny matematisk viden gennem selvstændigt studium. Herudover mangler der stadig et eller flere niveauer inden for flere af emnerne. De dele, der indgår i forløbene, henholdsvis information gennem faktaark og opgaver som anvendelsesark, ligger også selvstændigt i faneblade på forsiden. Hermed er indholdet af forsidens faneblade; forløb, anvendelse og fakta, overordnet det samme. Det er svært at se det meningsgivende i denne opdeling, medmindre man vil printe opgaverne, hvilket bevæger siden væk fra dens digitaliserede formål. Hvis siden som digitaliseret undervisningsmateriale skal udnyttes bedst muligt, bør den indeholde et udregningsfelt, der er integreret i sidens layout. Hermed undgår man, at eleverne skal sidde med udregningsark ved siden af skærmen eller skal have andre programmer kørende foruden siden.

Hjemmesiden indeholder ud over forløbene også opgaver under fanen "Færdigheder". Disse opgaver er generelt af et højt niveau med stort spring mellem de tre niveauer. De er dog let tilgængelige, brugervenlige og selvrettende, hvilket gør, at det er let for eleverne selv at navigere rundt i dem. Herudover har eleverne også mulighed for at justere sværhedsgraderne midtvejs. Dog er det en udfordring for hjemmesiden, at der for tiden kun er få opgaver, og at der endnu ikke er udviklet opgaver til alle forløb. Herudover bruges der under dette faneblad en ny inddeling i sværhedsgrader, der ikke er sammenhængende med den tidligere inddeling af niveauer i forløbene. Det er dermed ikke muligt for den enkelte elev at gennemskue, hvilket klassetrin opgaverne er tiltænkt, hvilket besværer elevens færd rundt på siden og dennes selvstændige leg med opgaverne.

Under fanebladet ”Til læreren” kan man foruden en lærervejledning også finde ”Planlæggeren”. Dette er en funktion, hvis opbygning gør det ideelt at sammensætte forløbene til en undervisningsplanlægning, som automatisk bliver til en årsplan, og som samtidig kan lægges direkte op på skoleintra. Til gengæld mangler der en smule overskuelighed, i forhold til hvilke trinmål de enkelte forløb dækker, hvilket gør, at man ikke kan søge direkte på trinmålene, men kun på klassetrin og emner.

På siden findes også værktøjet ”matlex”. Matlex ligger under ”Værktøjer” og åbner automatisk i et nyt vindue, hvilket gør det lettere at lave opslag uden at komme væk fra det, man var i gang med. Værktøjet fungerer generelt ligesom Wikipedia, hvor alle begreber linker videre til andre begreber, hvilket muliggør en søgning, der fordrer til videre læsning. Det er generelt et overskueligt og fyldestgørende værktøj, der gør brug af gode beskrivelser og billedeksempler. Det skal dog nævnes, at der desværre blandes udtryk mellem forløbene og matlex. Til eksempel kan nævnes udtrykket rationelle tal, der gøres brug af i forløbet om talmængder, hvor der i matlex tales om rationale tal, hvilket umuliggør søgning på ordet.

Overordnet mangler siden en generel videreudvikling, så der kommer forløb på alle niveauer og færdigheder til alle emner på de forskellige niveauer. Som siden fremstår nu, vil jeg ikke anbefale den til brug i folkeskolen, da man tit støder på tomme sider. Hermed lever siden på ingen måde op til sin egen formulering: ”matematik.gyldendal.dk består af en lang række undervisningsforløb, der tilsammen udgør et fuldt dækkende matematiksystem”. Hjemmesiden har absolut et stort potentiale, og jeg glæder mig til at gøre brug af den fremover, når den fremstår i sin færdige form!