Forskning

John Hattie: Ledere og lærere skal kende deres betydning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alle skoleledere og lærere gør en forskel for eleverne, fortæller uddannelsesforsker John Hattie, bag hvad der er blevet kaldt undervisningens hellige gral, i sin nye bog »Visible Learning for Teachers«.

Det vigtige er så at vide, om man gør en negativ eller positiv forskel, understreger han. Netop den viden er vigtig at synliggøre for læreren, fortæller John Hattie i International Alliance of Leading Education Institute's nyhedsbrev nummer 7 i år.

»Det er vigtigt at vide, hvilken betydning vores indsats har for elevernes læring. En skole kan bruge den viden til at beslutte, hvorvidt man skal ændre praksis. Mange skoler antager, at de skal foretage ændringer, uden at vide hvad de helt specifikt gør i forvejen. Min pointe er, at skolerne kun kan tage sådan en beslutning om ændringer, hvis de ved, om de gør en positiv forskel eller ej«, siger han.

Læs mere på www.intlalliance.org eller læs John Hatties bog »Visible Learning for Teachers«.

Powered by Labrador CMS