Susan Tetler var positivt overrasket over, at der var stor enighed i rådet om, at man skal skabe en ny pædagogik inden for inklusion

Praksis-videnspanel: Der er behov for at tale om inklusion på en ny måde

I går mødtes medlemmerne af ministeriets nye praksis-videnspanel i inklusion for første gang. Formand Susan Tetler fortæller, at der blev diskuteret videndeling, kompetenceudvikling og praksis. Og så var der bred enighed om, at der er behov for at skabe en ny pædagogik på tværs af almen og specialundervisning.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Panelet består af 19 praktikere og forskere, indstillet af interessenterne omkring folkeskolen og endeligt udpeget af ministeren. De mødtes for første gang i går fra klokke 10 til 16 for at lægge en plan for, hvad styregruppen for inklusion i ministeriet skal arbejde med det kommende år.

Nyt panel skal samle viden om inklusion

Formand for panelet professor i specialpædagogik Susan Tetler var meget tilfreds med mødet.

"Det er et unikt fællesskab med stor mangfoldighed. Og der er netop brug for, at vi forsat os sammen og tænkt sammen i stedet for at interessenterne bare tænker i hver deres spor. Her møder praksis forskningen og omvendt. Min oplevelse var, at folk kom med hver deres dagsorden og optik fra morgenstunden, men i løbet af dagen, glemte man lidt, hvad det var for en profession, man kom fra og blev mere optaget af at løse opgaven i fællesskab".

Susan Tetler mener, at der skal mange forskellige bidrag til, hvis man skal løse inklusionsopgaven i praksis.

"Det er jo grundkernen i inklusion at få fællesskabet til at fungere, og der var rigtigt mange gode bidrag".

Behov for ny pædagogik Panelet er nedsat for at pege på, hvordan man kan indsamle og udbrede viden om inklusion. Alle medlemmer var før mødet blevet bedt om at komme med tre til fem forslag til, hvad de mener, man bør fokusere på. Ud fra det blev der diskuteret inden for tre temaer; "Den inkluderende pædagogik", "Vidensdelingen mellem lærere, ledere, resursepersoner og den kommunale forvaltning" og "Hvordan kommer kompetencer og viden fra specialområdet i spil i den almene undervisning".

Hver person i panelet havde fem minutter til at fremlægge deres perspektiv på udfordringen, og alle bidrag og drøftelser bliver tage med i det videre arbejde.

Skoleleder: Aktionslæring og observation hjælper på inklusion

"Der blev talt meget om, at vi skal holde op med at tænke så meget i modsætningerne mellem almen- og specialundervisning, men se et nyt fælles tredje, hvor man henter tænkning og metoder fra begge områder i forhold til at skabe en ny tredje pædagogik. Det handler for eksempel om at ændre på begreber, der har rod i traditionelle opfattelser. Vi skal se på, hvilke begreber vi bruger. Der skal meget til at overraske mig, eftersom jeg har arbejdet med området i 20 år. Men om noget, så var jeg positivt overrasket over, at der var så stor enighed blandt de mange forskellige medlemmer i panelet om at tage det skridt", siger Susan Tetler.

Panelet mødes igen 6. december, og en arbejdsgruppe bestående af Susan Tetler, en repræsentant fra professionshøjskolerne, en skoleleder og en psykolog vil så bringe anbefalingerne videre til den styregruppe i ministeriet, som skal arbejde med inklusion det kommende år.