"Det er afgørende, at vi har én læreruddannelse til én folkeskole", mener formanden for LL, Tobias Holst

LL positivt overraskede over ny læreruddannelses-struktur

Der var lagt op til deregulering og decentralisering, og derfor er Lærerstuderendes Landskreds (LL) positivt overrasket over, at rektorerne selv har sørget for, at der alligevel bliver én fælles læreruddannelse.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg synes faktisk, det er lykkedes dem komme frem til en meget fornuftig model. Jeg er meget positiv over, at man har valgt at lave så meget fælles, dels for at man som studerende kan skifte uddannelsessted, men også for at sikre en national kvalitet i forsyning af lærere til folkeskolen", siger formanden for LL Tobias Holst.

Så store bliver fagene i læreruddannelsen

Han er ikke ellevild med modul-opbygningen og undrer sig lidt over, at man med linjefag på 30 og 40 ECTS-point halverer nogle fag og gør andre større, men:

"Det er jeg faktisk ikke så nervøs for. For om ikke andet vil kompetencemålene og vurderingen af fagene blive tilsvarende højere, så man sikrer sig, at kvaliteten er i orden. Og så tror jeg, de fleste kommer til at bruge mere tid på deres undervisningsfag alligevel".

Belært af, at hans skepsis over for dereguleringen nu er blevet gjort til skamme, vælger han også at tro på, at åndelighed, dannelse og religion vil få den nødvendige plads i uddannelsen, selvom KLM-faget kun er garanteret 10 ECTS-point. På samme måde satser han på, at læreruddannelsessstederne vil udbyde specialiseringsmoduler i dansk som andetsprog og specialpædagogik, så man kan vælge at fordybe sig i disse fag.

Religionslærere: KLM får alligevel ikke timer nok

De lærerstuderende er modstandere er ideen om, at man skal kunne tage dele af læreruddannelse på musikkonservatorium eller universitet. Men løsningen, hvor den studerende har 40 ECTS-point til rådighed til selv at tone sin uddannelse, er god, når det skal være, vurderer Tobias Holst.

Han er til gengæld meget bekymret over planerne om at screene kvote 2-ansøgningerne ud fra karakterer:

"Det er imod hele ideen med kvote 2, og det vil være en farlig ting, hvis vi opbygger et parallelt optagelsessystem bare med et lavere gennemsnit. Alle ansøgningerne skal vurderes korrekt og ordentligt, siger Tobias Holst".

Lærerstuderendes Landskreds vil få en fast plads i det kommende advisory board for læreruddannelsen.