Sæt skub i dansk med tablets

Dansk: Wow-effekten ved iPads er for længst forsvundet i 6.b på Skovbakkeskolen. Nu er det et aktivt læringsredskab i dansktimerne.

Publiceret

Overvejer du at inddrage mere it idansk?

Her er nogle gode råd fra Jens Bak 
Jepsen, lærer påSkovbakkeskolen i Odder

1. Hold målet for øje. Hvad er det, du gerne vil opnå ved atintegrere et digitalt læremiddel eller tablet?

2. Lad børnene være medbestemmende i, hvordan opgaverne kanløses.

3. Accepter, at de mål, du troede, du gerne ville opnå, kanændre sig undervejs.

I 6.b vælger nogle af eleverne at lave et referat at novellen på Puppet Pal. Det er en dukketeater-app, hvor man kan vælge figurer, baggrunde og selv lægge stemmer til.

Adgangen til informationer er hele tiden lige ved hånden for eleverne i 6.b på Skovbakkeskolen.

Dansklærer Jens Bak Jepsen på Skovbakkeskolen i Odder oplever, at iPad’en har været med til at flytte en hel del af undervisningen fra tavlen ned til børnene.


Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Husk du må ikke kigge ind i kameraet«, siger Nikoline. Hun har iPad'en rettet mod Sofie, der spiller hund. Ved siden af står Cecilie klar til at læse op fra en novelle. De tre piger og resten af 6.b på Skovbakkeskolen i Odder arbejder med noveller. Opgaven fra klassens dansklærer, Jens Bak Jepsen, lyder på, at de skal lave et referat og selv må bestemme hvordan.

»Der hvor didaktikken har ændret sig mest ved at integrere it, er, at det er mere åbent, hvad der kan ske. Målene er de samme som før, men nu er der flere muligheder i spil på vejen fra A til B. Og det passer jo meget godt i forhold til børns forskellige læringsstile«, siger Jens Bak Jepsen.

Ifølge ham blev der for alvor sat skub i de digitale læringsmuligheder, da klassen fik udleveret iPads i oktober sidste år. Adgangen til digitale læremidler, apps og søgninger på Google blev på den måde væsentligt nemmere at integrere i undervisningen. Særligt har Jens Bak Jepsen oplevet, at mulighederne for at differentiere undervisningen, så den passer til elevernes forskellige niveauer, er blevet styrket.

Og hvor de tre piger vælger at lave referatet af novellen som en film, så laver andre grupper et digitalt dukketeater.

Junglen af apps

Vitus' pegefinger kører tværs hen over skærmen. Han er i gang med at udarbejde en tidslinje over novellen sammen med sin gruppe.

»Det er nemmere at vise sine opgaver frem på klassen ved bare at lægge det ind i Keynote«, siger han. »Ja, iPad'en er også blevet lidt ligesom ens skoletaske«, tilføjer Mads. For i den lille maskine ligger der både bøger, kalender og apps, som eleverne bruger dagligt. Ser man bort fra de praktiske fordele ved platformen, er en af udfordringerne for Jens Bak Jepsen at sortere i junglen af apps.

»Her er det virkelig vigtigt, at man holder fast i målet med undervisningen, så man ikke drukner i alle de muligheder, teknologien giver. Altså hvad er det, jeg gerne vil have, at børnene skal lære«, siger han. Han indrømmer, at han også selv en gang imellem kan falde i den fælde at blive lidt for begejstret for de nye apps.

»Hvis jeg ser en ny fed app, kan jeg godt tænke: 'Hvordan kan vi lige få den brugt på en eller anden måde'«. Derfor har Jens Bak Jepsen hele tiden i baghovedet, hvorvidt han er i gang med at indrette undervisningen efter app'en eller omvendt.

Hurtig respons på opgaver

Jens Bak Jepsen er ikke i tvivl om, at det større fokus på it er det bedste, der er sket i folkeskolen længe. Han oplever især, at de digitale læremidler og iPad'en har styrket elevernes læring i at arbejde mere procesorienteret med deres eget materiale

»Nu kan eleverne få mere umiddelbar feedback. Hvis en elev har skrevet en tekst og delt den, så kan jeg meget hurtigere gå ind og give kommentarer, så han eller hun kan arbejde videre med det selv«, siger Jens Bak Jepsen og tilføjer, at det samme gør sig gældende, når eleverne bruger træningsprogrammer. Her kan de få hurtig respons på deres opgaver, frem for at der går en uge, før de får et opgavehæfte tilbage og kan rette deres fejl.

»Det, som også virkelig er blevet styrket ved at bruge tablets i dansk, er, at timerne kommer til at ligne den måde, som alle andre i samfundet arbejder på. Hvor arbejdsark tidligere lå krøllet sammen i børnenes skoletasker, har de nu alt liggende på iPad'en. Ligesom man selv kender det fra sin egen hverdag«.