8. klasse eleverne på Sct. Jørgens Skole i Holstebro forbereder live-udsendelsen, hvor de blandt andet vil sætte fokus på at stoppe fattigdom i verden.

8. klasser sender budskaber til Obama og Lady Gaga

To 8. klasser fra Sct. Jørgens Skole i Holstebro er rejst til Sverige for at fejre FN-dagen 24. oktober. Klokken 12 sender de en times live-udsendelse over internettet fra en radiostation i Varberg. Gennem en morsebesked og haiku-digte sætter eleverne fokus på verdens problemer.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Måske lytter Barack Obama, Lady Gaga og Helle Thorning-Schmidt med, når 45 elever fra Sct. Jørgens Skole læser haiku-digte højt i en live-udsendelse på internettet klokken 12.  Eleverne har i hvert fald sendt en invitation til dem og andre mennesker, som de synes sætter dagordenen i verden. De har spurgt, om de vil lytte med, når eleverne fortæller, hvad de synes, der er verdens store problemer. Sct. Jørgens Skole er med i FN dag projektet, som foregår i samarbejde med Verdensarv Grimeton Radiostation og Teater Halland i Varberg. Som en del af projektet er de blevet inviteret til Sverige for at lave en times udsendelse på FN dagen, hvor de blandt andet vil sende en morse-besked og læse deres egne haiku-digte højt. Haiku er en ultrakort digtform, som stammer fra Japan. "Morse-beskeden og haiku-digtene handler meget om, hvad der optager eleverne i verden. De vil gerne ud med budskaber, der handler om at stoppe fattigdom og arbejde mere sammen for at få fred i verden", siger Mie Nordlyng, klasselærer for en af 8. klasserne, der deltager i projektet. Eleverne får en stemme Det var Teater Halland som i august måned kontaktede Sct. Jørgens Skole og Mie Nordlyng. Og hun har ikke fortrudt, at de besluttede at give sig i kast med projektet. "Det som tiltalte os var at give eleverne en stemme.  Normalt arbejder vi meget med hypotetiske situationer, men her får eleverne en stemme og mulighed for at påvirke verden og påpege de ting, som de oplever er problematiske", siger hun. Lige siden 8. klasserne begyndte at forberedelserne til FN dagen er Mie Nordlyng  også blevet mere og mere begejstret for projektet. "Det mest magiske har været, at eleverne virkelig har taget den chance til sig for at få en stemme. De tror virkelig på, at de bliver hørt med det, de sender ud. Der har simpelthen været en seriøsitet omkring det, som jeg nærmest aldrig har oplevet før i mit lærerliv".

Se live-udsendelse her klokken 12:

 

Fokus på tværfaglighed Før rejsen gik til Sverige arbejdede eleverne med, hvilke problemer i verden, de ønskede at sætte fokus på. Den sidste uge i september havde klasserne også en ugea intensiv undervisning  og workshops med dansk haiku-forfatter og det svenske Teater Halland. Her forberedte de morse-beskeden og skrev haiku-digte. Tværfagligheden en af de ting, Mie Nordlyng betragter som projektets store styrke. "I forløbet har vi både arbejdet med samfundsfag, historie og medier. Vi har også snakket meget med eleverne om, hvordan man kommunikerer noget ud, henvender sig til forskellige mennesker og bliver hørt som verdensborger". På projektets hjemmeside kan man høre 8. klassernes udsendelse.  Samtidig er der mulighed for, at andre skoler kan byde ind med beskeder og haiku-digte, og derigennem være med til at fejre FN dagen.