to. 27. sep. 2012 kl. 07:00

Skal du være venner med dine elever på Facebook?

Af: Andreas Brøns Riise

Facebook kan være et godt redskab til at kommunikere effektivt med elever og til at få et dybere indblik i trivslen i klassen. Til gengæld åbner opblødningen mellem det private og professionelle for en række faldgruber, påpeger en ekspert.

"Er Facebook en gave eller et onde i undervisningen?", spurgte folkeskolen.dk's blogger Kristian Nøhr Jensen for nylig i et blogindlæg her på siden. Han havde oplevet hvordan han pludselig skulle overveje sine egne opdateringer på det sociale netværk - til gengæld var han glad for den direkte kontakt, Facebook giver ham til eleverne.

Og det er netop den centrale problemstilling ved lærer-elev-venskab i cyberspace, påpeger Jonas Ravn fra Center for Digital Pædagogik.

"Jeg har oplevet en lærer, der sagde, at hvis man skal aflyse en morgentime, så skal man gøre det på Facebook. Så får alle besked. Desuden kan man få et andet indblik i elevernes trivsel ved at se, hvad der foregår på Facebook. Til gengæld skal man dels tænke over hvordan man selv agerer, dels kan man ikke lade være med at handle, hvis man ser, at der for eksempel foregår mobning på nettet. På den måde kan det godt føles som om, at man aldrig har fri", siger han. 

Facebook-politik på dagsordenen

Jonas Ravn har det seneste år holdt oplæg på skoler over hele landet om, hvordan man som lærer kan bruge Facebook, samt hvilke faldgruber der kan være. Hans fornemmelse er, at de fleste steder har haft Facebook-politik på dagsordenen.

"De fleste steder er man nået frem til, at lærerne skal bruge deres sunde fornuft. Og de fleste lærere vælger først at blive venner med eleverne, når eleverne er gået ud af skolen. Der har været nogle uheldige episoder fremme i medierne med lærere, der har haft en upassende kontakt med elever, og det skræmmer selvfølgelig nogen. Men der er også en gruppe, der ser det som et godt arbejdsredskab", siger han.

Generelle retningslinjer på området er Jonas Ravn ikke meget for. Han påpeger, at man bør tage udgangspunkt i den konkrete skole. Det, der virker for den ene, virker ikke nødvendigvis for en anden.

"På nogle skoler har lærergruppen for eksempel godt styr på hvordan man styrer hvem man deler hvad med på Facebook. Andre steder er man ikke gået den digitale vej på samme måde. Vi vil meget gerne anbefale nogle overvejelser, vi mener, at man bør gøre sig, men ikke egentlige retningslinjer", siger han. 

Ingen lærer-elev-venskaber på Kornmarkskolen

En af de skoler, der har en konkret Facebook-politik, er Kornmarkskolen i Hillerød Kommune. Her er retningslinjerne taget direkte fra Hillerød Kommunes overordnede politik på området, som fraråder både ledere og ansatte samt ansatte og klienter og elever at være venner på sociale netværk. De retningslinjer er skoleleder Søren Vestergaard godt tilfreds med. 

"Vi forbyder ikke vores elever at være på facebook i skoletiden, for vi anerkender, at det er et brugbart pædagogisk redskab i mange sammenhænge. Men vi vælger at lave en skelnen mellem det private og det professionelle", siger han.

Retningslinjerne fra Hillerød Kommune åbner for, at man kan have en side eller en gruppe på facebook, hvis man ønsker at bruge det sociale netværk som arbejdsredskab. Det mener Søren Vestergaard ikke er nødvendigt på Kornmarkskolen.

"Vi har et velfungerende elevintra, som eleverne bruger, så vi mangler ikke det forum. På den måde prioriterer vi også at signalere, at vi er en skole og derfor bruger vi den skolerelaterede kommunikationskanal", siger han.

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her

Emner i denne artikel

Få artikler som denne i dit nyhedsbrev