Pilottesten er et godt tilbud, mener lærer Søs Prehn, der underviser i dansk som andetsprog på Guldberg Skole

Elever til pilottest i dansk som andetsprog

De nationale test i dansk som andetsprog bliver i denne uge afprøvet af elever på skoler over hele landet. Skolerne har selv meldt sig til pilottesten. På Guldberg Skole i København var elever i 4. og 6. klasse til test.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"For helvede den er svær", hvisker en dreng i 4. klasse lavt, mens han prøver at løse opgaven. De 12 4.-klasseselever sidder i skolens computerrum, hvor Søs Prehn og Kirsten Fallesen har sat testen i gang. Eleverne er vant til de nationale test, så de logger sig ind og venter på, at klokken bliver 10 og testen begynder.

Nogle af eleverne har fået høretelefoner, så de kan bruge cd-ord-programmet, der læser teksten højt for dem,  men der er lidt problemer med at få programmet til at køre på computerne. Alle kommer dog fint i gang. Koncentrationen er høj, mens eleverne læser opgaverne.

Alle får svære opgaver

Testen er adaptiv, så alle elever kommer ud for opgaver, der er svære at løse. Hvis en elev løser en svær opgave, kommer eleven videre til endnu en svær opgave, mens den elev, der ikke kan løse opgaven rigtigt, kommer videre til en lettere opgave.

Testen i dansk som andetsprog handler om elevens ordforråd, læseforståelse samt sprog og sprogbrug. Eleverne skal for eksempel sætte den rigtige bøjning af et udsagnsord ind i en sætning, kunne forstå en talemåde eller et gammeldags ord i en sætning eller de skal svare på spørgsmål efter at have læst en længere tekst. Madopskrifter bruges en del i testen. Her kan eleven læse listen over ingredienser i opskriften og hele arbejdsvejledningen for bagefter at vælge det rigtige udsagn blandt fem mulige.

Andre opgaver har en lang tekst for eksempel om et dyrs levested, som eleven skal læse for at kunne vælge det rette udsagn bagefter.

Eleverne skal have en grøn markering

Lærerne kan følge eleverne på en computer. Her er alle elevers navne med en rød markering, når testen begynder. Lærerne kan se, hvor mange opgaver eleverne løser, og når en elev har løst nok opgaver, til man kan vurdere elevens standpunkter indenfor de tre testområder, bliver rubrikken grøn. Eleverne står længe med en gul markering, der betyder, at det endnu ikke er nok opgaver til at testen er helt klar. Når en elev bliver grøn på skærmen, afbryder Søs eller Kirsten testen og går stille hen for at bede eleven om at pakke sammen.

En elev når 60 opgaver på en halv time og kan hurtigt forlade computerrummet, mens andre måske har nået knapt 20 opgaver på samme tid.

På Guldberg Skole får en lille gruppe elever forlænget deres tid. Læreren kan bare forlænge tiden, fordi det vigtigste er, at eleven får en grøn markering. For at få et sikkert testresultat.

Et godt tilbud

"Pilottesten er et godt tilbud. Jeg melder eleverne til næsten alt, fordi den nationale test i dansk som andetsprog er et værktøj, vi har manglet", siger Søs Prehn, der underviser i dansk som andetsprog på Guldberg Skole på Nørrebro i København.

Skolerådet vil have nationale test i dansk som andetsprog

"Testen giver mig et billede af, hvor vi skal sætte ind. Det er svært at vide, hvor den enkelte elevs udfordringer er, men det viser testen tydeligt".

Nogle af eleverne her i 4. klasse har dansk som andetsprog i op til tre timer om ugen. Desuden har lærerne talt om at prøve med en slags lektiecafe om eftermiddagen fra næste år.

En elev gaber og rykker lidt rundt på stolen. Opgaven er svær, men så kommer hun videre. Nogle elever gætter og kommer hurtigt igennem mange opgaver.

"Jeg kan se én, der gætter en del. For så hurtigt kan denne elev ikke læse. Jeg kan ikke engang selv nå at læse teksten", fortæller Søs Prehn.

Hun går hen for at stoppe en elev, der har fået grøn markering på monitorskærmen. "Yes", siger drengen og går.

Kan sammenligne på landsplan

"Når denne nationale test også kommer rigtigt i gang, betyder det, at vi kan sammenligne eleverne med hele landet og ikke bare med hinanden i klassen. Det er også interessant, at vi oplever, at vores elever ligger højt i tosprogstesten, men ikke så højt i den obligatoriske test. Det bliver interessant at få undersøgt det nærmere. Det er jo dejligt, når det går eleverne godt. Det under vi dem bestemt, men vi vil jo også gerne vide, hvad der ligger bag, så vi kan bruge det i undervisningen", siger Søs Prehn.

Ministeriet for Børn og Undervisning understreger, at testen i dansk som andetsprog er til elever i normalklasser eller elever, der skal udsluses fra modtageklasser, men bestemt ikke til elever, der lige er kommet til landet.

I materialet til testen står også, at man ikke kan sammenligne testen med læsetesten. Opgaverne ligner, men læsetesten tester modersmålsfærdigheder mens dette er en såkaldt andetsprogstest.

Da testen er slut for alle på Guldberg Skole, mangler Søs Prehn lige at udfylde et kort evalueringsskema om testen til ministeriet. Når testene bliver offcielt lanceret, bliver de et tilbud til skolerne. De er målrettet 5. og 7. klassetrin, men kan også bruges på klassetrinnene over og under, så man kan følge elevernes udvikling over tid. 

Powered by Labrador CMS