Anmeldelse

Værdier i uddannelsessystemet

Værdier i uddannelsessystemet

- bidrag til et nyt vokabularium

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke ofte, at værdier og selve forestillingen om værdibegreber bliver diskuteret i forbindelse med folkeskolens virke. Vi lever i en tid, hvor effektivitet, rationalitet og målinger er i højsædet. Værdier og det at værdisætte er store emner, som små regeringsskift ikke ændrer fundamentalt ved. Det er derfor med stor interesse, jeg læser tænketanken Sophias nyeste pamflet på 29 sider.

Fakta:

Titel: Værdier i uddannelsessystemet

Pris: 65

Sider: 30

Forlag: Ukendt forlag

Grundlæggende er ideen god. Man tager seks fagpersoner: Jørgen Husted, Dorthe Jørgensen, Peter Kemp, Steen Nepper Larsen, Ove Kaj Pedersen og Lars Henrik Schmidt, alle har de stor viden og mange synspunkter om emnet. Man interviewer dem alle en for en i et struktureret interview. Derefter sætter man en meget kompetent fagperson, Louise Nabe-Nielsen, til at sammenskrive pointerne fra de seks interview og sender det samlede dokument til de oprindelige seks for godkendelse. Det endelige dokument plus en efterskrift er nu en pamflet om værdier.

Men det virker bare ikke helt, når pamfletten møder læseren. Det færdige skrift er for koncentreret og helt uden de eksempler, der kan hjælpe læseren til forståelse og medleven. Pamfletten er blevet et lille skrift, der kræver stor forhåndsviden og stor læseformåen. For mig var det for eksempel en stor overraskelse, når det konkluderes på sidste side, at ”de seks fagpersoner repræsenterer meget forskellige syn på, hvad værdier er”, og at ”der er markante forskelle mellem faggruppens betragtninger” om værdier.

Det gode ved pamfletten er, at der her findes en skitse til, hvordan værdier og værdibegreber overhovedet kan diskuteres. Hvad er forskellen på værdier og holdninger? Hvad er fundamentale værdier, og hvad er afledte værdier? De manglende eksempler og den manglende livfulde samtale om værdier kan der rettes op på, ved at Sophia offentliggør alle interview på sin hjemmeside, så vi som læsere kan følge de seks fagpersoners udvikling af tanker og ideer. Gør Sophia det, er der skabt en ny sammenhæng, som rigtig mange lærere og lærerstuderende kan bruge som udgangspunkt for videre samtaler om værdier og derved skabe det vokabularium, Sophia ønsker.