Lærer Tina Kærgaard blev føsrt opmærskom på, at indskolingen var hendes rette element som følge af en skolenedlæggelse og en forflyttelse.

Skolelukning hjalp lærer med at finde sin årgang

Hun blev forflyttet, da flere små skoler i kommunen blev nedlagt. Men efter et års ansættelse på den større skole, erkender Tina Kærgaard, at det, der så sortest ud, blev en personlig gevinst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tina Kærgaard var en af de lærere, der undgik fyring, da Rønnevangsskolens gange og klasselokaler stod tomme ved skolestart sidste år i august. Til gengæld fik hun ansættelse på en større skole i Høje-Taastrup Kommune.

"Jeg husker, at jeg tænkte: Kommunen skal bare ikke have lov at flytte mig. Jeg finder mig et nyt job på egen hånd", fortæller hun. Men så fristede det konkrete tilbud om en klasselærerstilling for 1.e på den store Torstorp Skole alligevel. I dag fortryder hun ikke, at hun lod sig forflytte.   

"Som nyuddannet lærer skal man nok altid ud og finde ud af, hvor man hører til. Jeg havde mellemtrinnet på Rønnevangsskolen. På Torstorp begyndte jeg i 1. klasse. Og det viste sig, at indskolingen er meget mere mig. Jeg føler mig meget bedre tilpas i mit job her", siger Tina Kærgaard og overvejer, om ikke man kan sige, at skoleforflyttelsen har fremskyndet hendes identitetsproces som lærer. "Jo, det kan man sådan set godt sige", konkluderer hun.

Flere omstillinger i sigte 

Denne formiddag har Tina Kærgaard dansk i 1.e. Hun knæler ved samtlige elevers skrivebord og kigger dem over skulderen, når de øver sig i at forme små og store bogstaver. Hun roser de lange rækker af a'er og b'er, der dukker op de linjerede stykker papir. Til næste skoleår får eleverne en ny klasselærer, for Tina Kærgaard er på vej på barsel.

"Det var rigtig svært at fortælle eleverne, men selvfølgelig klarer de sig. Det er måske mere forældrene, der har grund til at synes, det er besværligt. Og jeg selv. Jeg kan ikke være sikker på at få dem, når jeg kommer tilbage", fortæller Tina Kærgaard. Skolens store puslespil med fagfordelingen og kommunens mange forflyttelser og fyringer den seneste tid gør tilsammen, at hun måske skal forberede sig på endnu en omstilling.  

Et arbejdsliv som sin generation

Bliver hun bedt om at tænke langt ud i fremtiden, så forestiller hun sig ikke at være ansat på Torstorp Skole om 20 år. Ikke fordi, hun ikke er glad for skolen, men fordi, hun mener, at hendes generation nødvendigvis må søge nye udfordringer og rammer med jævne mellemrum.

"Mine forældre har været på den samme arbejdsplads i rigtig mange år, men det ligger ikke rigtig til den yngre generation. Jeg skal prøve nogle andre ting på et tidspunkt, men dermed ikke sagt, at jeg er på vej videre om et år", afgør hun.

Indtil videre har Tina Kærgaard været uddannet lærer i 3 år og ansat på to skoler. Folkeskolen.dk er mødtes med hende tre gange i løbet af hendes første år efter forflyttelsen fra den lille til den større skole.

Første skoledag efter nedlæggelse: 'Ud med sidste skoleår'

Et halvt år efter skolelukning: Traditioner er svære at flytte

 

Powered by Labrador CMS