Thu. 23. Feb. 2012 kl. 11:43 AM

Folkeskole- og gymnasielærere mødes til brobygning

  • I Rudersdal har de i tre år arbejdet med ung til ung formidling, hvor gymnasieelever underviser i folkeskolen.
    I Rudersdal har de i tre år arbejdet med ung til ung formidling, hvor gymnasieelever underviser i folkeskolen.
Af: Esben Christensen

Der er for lidt kendskab til krav og metoder i henholdsvis folkeskole og gymnasium. Derfor bliver de to institutioners matematiklærere i Rudersdal sat sammen for at forbedre brobygningen.

Selvom en elev er god til matematik i folkeskolen, er det langtfra sikkert, at det lykkes at holde niveauet. Hvordan får man fastholdt interessen på ungdomsuddannelserne? I Rudersdal Kommune har de i dag brobygningsdag, hvor lærere fra folkeskolen og gymnasiet via forskellige workshops får større indblik i hinandens arbejde.

"De to uddannelser kender ikke nok til hinanden. I gymnasiet kender de ikke til metoder og krav i folkeskolen og omvendt", siger Nancy Fuglsang Pædagogisk udviklingskonsulent for matematik og naturfag til folkeskolen.dk.

Arrangementet hedder "Naturvidenskab og matematik på tværs", og det bliver afholdt på Nærum Gymnasium.

Nancy Fuglsang fortæller, at matematik i folkeskolen i højere grad har fokus på anvendelse i det virkelige liv. På den anden side er det i gymnasiet et videnskabeligt funderet fag. Og de forskellige faglige fortolkninger skal lærerne i højere grad blive kloge på.

"Der er brug for faglig og social forventningsafstemning", siger Nancy Fuglesang.

Ung til ung

Ung til ung-undervisning er en anden ordning, skolerne er glade for i Rudersdal. Det handler om, at kommunens gymnasieelever tager ud på folkeskolerne og underviser i naturfag. Resultatet er ifølge Nancy Fuglsang både godt for dem, der underviser, og dem der bliver undervist.

"Folkeskoleeleverne møder unge rollemodeller, der er optagede af naturfag og matematik, og det er med til at vise nye sider af fagene. Og for gymnasieeleverne er det en rigtig god mulighed for at lære at formidle deres viden og kunnen", siger Nancy Fuglsang.

Ung til ung ordningen har fungeret i tre år, men skal videreudvikles på brobygningsdagen.

Siden 2008 har Rudersdal være science kommune, og temadagen er en del af arbejdet med det tema.

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

Få artikler som denne i dit nyhedsbrev