Vejle-skole hvor lærerne blev taget med på råd

Hældagerskolen har måttet sige farvel til tre lærere, og eleverne har fået lidt færre timer Men skolen i Vejle-forstaden Bredballe har undgået fyringer, og i modsætning til hvad lærerne på flere andre Vejle-skoler har oplevet, så føler lærerne på Hældagerskolen, at de selv har besluttet nye organiseringer af undervisningen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er os selv, der har besluttet de ting, vi gør i de enkelte afdelinger, fortæller en gruppe lærere på Hældagerskolen.

"Vi har haft nogle gode diskussioner, og der er også nogle, der har slugt flere kameler end andre. Men et eller andet sted skal man vel prøve at være ude på tynd is, for at man har prøvet det nok. Man skal prøve noget af, som man normalt ikke gør", siger Simon Pedersen, der underviser i overbygningen.

Hældagerskolen brød den normale undervisningsorganisering helt op i uge 40 og 41 i efteråret og arbejdede på tværs af alder og klassetrin. Bagefter blev ugerne grundigt evalueret blandt både elever og forældre, og til slut havde lærerne to dages fælles evaluering, hvor de besluttede, hvilke elementer, der skulle med til næste Skole i bevægelse-uger i februar-marts. Og efter de uger, lægger man sig så fast på, hvilke ændringer af skolens organisering, der er så gode, at de skal gælde fra næste skoleår. Mens lærerne var af sted, overtog studerende fra Læreruddannelsen i Jelling undervisningen.

Folkeskolennr. 4 fortæller om skolerne i Vejle, der i de sidste par år har været ude for dramatiske besparelser, der har gjort det sværere at være lærer i Vejle.

"Vi kalder det 'Skolen i Besparelse' - ikke 'Skolen i Bevægelse'"

Tid til evalueringer

Men skal kredsformand Rikke Vagn-Hansen pege på en skole, hvor lærerne har haft indflydelse på processen, er det Hældagerskolen.

"Jeg har da mistet en dansktime i 9. klasse, men sådan er det bare - det har ikke noget med Skolen i bevægelse at gøre", siger Simon Pedersen.

Der er sparet tre  lærerstillinger væk på Hældagerskolen, men det sket ved naturlig afgang, og det har ikke betydet, at lærerne har været tvunget til at beskære antallet af klasser.

"Men der var da en masse frustrationer i ansigterne på mange af kollegerne, da vi skulle planlægge de første Skolen i bevægelse-uger. Men jeg tror,  alle forandringsprocesser kræver en frustrationsfase", siger Søren Andersen, der er tillidsrepræsentant for lærerne på Hældagerskolen.

Han tror, det især var beslutningen om at give evalueringen den nødvendige tid i form af to fælles dage, der har gjort, at lærerne har følt sig rigtig godt hørt. Det er også evalueringsdagene, der har medført, at man nu ikke længere taler om aldersintegreret undervisning på mellemtrinnet og i udskolingen, men om fleksibel holddannelse. Og forældrene er også blevet hørt, og deres spørgsmål og skolelederen svar er blevet samlet i et spørgsmål-svar-dokument på skolens hjemmeside.