Månedsmagasinet Undervisere besøgt Ontario i september 2011

KL, DLF og Skole og Forældre ønsker partnerskab som i Canada

”Vi kan lære af Canada”. Det var der enighed om blandt både lærere, kommuner og forældre efter den canadiske skoleforsker Ben Levin i denne uge besøgte Danmark. Alle var inspireret af, hvordan staten Ontario har skabt partnerskab og taler om god eller dårlig læring i stedet for gode eller dårlige lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det giver rigtig god mening at sætte sig ned og finde fælles fodslag i stedet for at konkurrere. Vi skal holde op med at zigzagge, men blive enige om tydelige mål og så gå i samme retning", siger formand for Skole og Forældre Benedikte Ask Skotte. Hun var med Skolerådet på tur til Ontario i september sidste år og denne uges genhør med uddannelsesforsker Ben Levin kunne kun bekræfte hende i, at der er meget, der kan overføres til danske forhold.

"Jeg er også meget optaget af dem måde, de har skabt tillid til skolen i befolkeningen. Det handler blandt andet om medinddragelse af forældrene, så de får tillid til skolen og støtter op om at vi vil læring for vores børn".

Ontario taler ikke om gode eller dårlige lærere

På seminaret var repræsentanter fra hele skoleverdenen særligt indbudt - alle de politiske partier, læreruddannere, lærere, ledere, DLF, KL, forskere etc. Og det i sig selv var glædeligt, mener næstformand i DLF Dorte Lange.

"At alle har hørt det samme og blevet begejstret kan måske betyde, at man virkelig kan sikre samarbejdet om den gode fortælling om folkeskolen. Jeg synes, det er en vigtig pointe, at de i Ontario ikke taler om gode eller dårlige lærere, men om god undervisning. Det bringer parterne sammen i stedet for skille dem ad".

Vicekontorchef i KL Lis Sandberg var også meget positiv over meldingerne fra Canada:

"Alle skolens parter arbejder sammen på en fælles dagsorden. Det er kanon inspirerende. Og det var spændende at de har fokus på det professionelle læringsmiljø frem for på læreren. Vi vil meget gerne diskutere læringsmiljø".

Hun peger dog på, at man allerede har været i gang med at videndele i Danmark gennem flere år i formidlingskonsortiet Viden i Spil, hvor alle folkeskolens parter har sat sig sammen om at lytte til forskellige forskere for at se, hvad man kan blive enige om at bringe videre.

"Det er imponerende, det de gør i Canada. Vi har haft samme tankegang, men i meget mindre form", siger hun.

Arbejdstid og indhold skal holdes adskilt

Ben Levin opfordrer her på folkeskolen.dk parterne til at starte med at diskutere skolens indhold, så bliver det lettere at blive enige om rammerne.

Det er forældrenes formand Benedikte Ask Skotte meget enig i.

"Det ville klæde diskussionen lige nu, hvis man kunne skille intentionerne omkring skolen fra arbejdstidsaftalerne. Det håber jeg, at DLF vil være med til, så vi kan få et reelt partnerskab".

Lis Sandberg fra KL ønsker ikke at kommentere på Ben Levins udtalelse. Men Dorte Lange fra DLF er enig i, at det er to diskussioner, der skal skilles ad.

"Vi må holde fast i, at der er en indholdssnak, hvor både regering og kommuner skal bakke lærerne op, så de kan levere det indhold, de forventer. Vi er hundrede procent klar til at diskutere indholdet. Det har vi også lavet forslag til og givet udtryk for masser af gange allerede".