Anmeldelse

SuperMat.dk

SuperMat.dk

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan lærer vores elever? Hvordan og på hvilken måde skal vi inddrage it i undervisningen? Det er de første spørgsmål, som dukker op i baghovedet, når jeg surfer rundt i krogene af "SuperMat".

Fakta:

Titel: SuperMat.dk

Pris: 500 kroner

Type: Internet

Forlag: SuperMat.dk

"SuperMat" retter sig mod undervisningen fra 5. klassetrin og er en platform, hvor programmet retter elevernes opgaver for læreren inden for ti forskellige matematikfaglige discipliner. Programmet tilbyder desuden at udarbejde prøver og give eleverne hjemmeopgaver.

"SuperMat" reklamerer med, at eleverne kan arbejde overalt. SuperMat.dk fungerer også på IPad, IPhone og Android-telefoner. Det var mere relevant, om platformen forsøgte at forøge læringen blandt eleverne end flytte en gammeldags undervisning over på en anden platform.

Jeg husker endnu et citat fra vejledningen til læseplanen i matematik fra 1993: "Når nu lommeregneren eller datamaskinen kan give det rigtige resultat, så vil man kunne flytte tid over til overvejelser, som er knyttet til indsigt og forståelse". I min optik er indholdet stadig gældende. Hvis it ikke bruges til at gøre undervisningen bedre og anderledes, har den ikke sin berettigelse.

Det er derfor ikke relevant, hvor "SuperMat" kan benyttes, men om den form for it skal benyttes. Jeg mener, vi i stedet må kigge på andre parametre til at optimere læringen hos eleverne: Lærerens faglige kompetence - også gerne inden for it - lærerens klasseledelseskompetence og lærerens relationskompetence.