Forskning

Når stemmen er et arbejdsredskab

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere overbelaster deres stemme. Göteborgs Universitet vil nu finde ud af, hvad de eventuelt gør forkert, og prøve at lære dem at bruge deres stemme på en mindre belastende måde. Alle kommende lærerstuderende i Göteborg vil derfor i den kommende tid blive screenet, så de unge, der allerede før studiestart har problemer med stemmen, bliver skilt ud i en gruppe for sig. De vil så blive undervist - og trænet - i at bruge stemmen på en mere rigtig måde. Forskerne vil teste de studerende gennem hele deres uddannelsesforløb - både dem, der modtager træning, og dem, der ikke gør. Forskerne vil også tjekke, om effekten af træningen holder, når de nyuddannede lærere kommer ud i skolen. Hvis træningen viser sig langtidsholdbar, vil forskerne anbefale, at stemmeundervisning skal på skemaet på læreruddannelsen. 16 procent af patienterne på Sveriges taleklinikker er lærere.

Projektet hedder »En preventiv interventionsstudieavseende röst och tal hos blivande lärare«. Ann-Christine Ohlsson, Sahlgrenska Akademin, afdelingen for arbejds- og miljømedicin, Göteborgs Universitet, er leder af projektet.