Tilbuddet med lektiehjælp på nettet giver mere fleksibilitet til både lærere og elever i Varde Kommune.

I Varde får de lektiehjælp fra oven

Fire lærere i Varde Kommune sidder klar 'oppe i skyen’, når eleverne skal have lektiehjælp. Takket være ’cloud computing’, hvor brugere kan chatte og dele dokumenter på nettet, bevarer lærerne nærhed i en af Danmarks arealmæssigt største kommuner.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når man som elev har 50 kilometer til skole, og der også skal være tid til venner og fritidsinteresser, kan det være svært at få tilbuddet om lektiehjælp til at passe ind i skemaet. Det problem har de imidlertid fundet en løsning på hos det det nyligt startede 10iCampus i Varde Kommune, som blandt andet huser kommunens 10. klassecenter med 230 elever. I et helt nyt projekt, som 10iCampus med midler fra Varde Kommune har startet efter efterårsferien, sidder fire lærere på skift klar til at chatte og give lektiehjælp om aftenen til de elever, der har brug for det. Midlet, som får lektiehjælpen til at fungere, er såkaldt 'cloud computing', der gør det muligt at dele og ændre i dokumenter direkte på nettet, i stedet for at lærere og elever har dokumenterne til at ligge på hver sin computer og på skift skal sende dem til hinanden. Samtidig bruger lærerne webcam, hvis det er nødvendigt for at kunne forklare for eksempel matematiske begreber eller uregelmæssige verber. 'Skyen' giver fleksibilitet Lærer Mie Pedersen, som giver digital lektiehjælp i dansk og engelsk er ikke i tvivl om fordelene ved at arbejde 'oppe i skyen' i stedet for den klassiske lektiehjælp, hvor eleverne fysisk skal befinde sig på deres skole. Internettet kan simpelthen være med til at eliminere afstandene i landets arealmæssigt femtestørste kommune. "Nogle af eleverne kommer langvejs fra. De kan have lang transporttid, og den nye model giver dem mulighed for at sidde derhjemme med deres afleveringer i stedet for at skulle ind på skolen", siger hun. Samtidig kan de involverede lærere mærke, at brugen af it motiverer eleverne. "De kender mediet, og de er på deres computere næsten hele tiden alligevel. Den nye lektiehjælp giver dem en arbejdsform, de er vant til og kan forholde sig til", fortæller Mia Pedersen. Hvis nogle af eleverne har fritidsinteresser, som forhindrer dem i at være med 'i skyen' når lærerne er det, kan de ifølge Mia Pedersen træffe særaftaler med den pågældende lærer. Eneste krav er, at lærere og elever befinder sig et sted, hvor de kan komme på nettet. "Det giver os fleksibilitet i forhold til, hvordan vi kan støtte eleverne. Vi kan hjælpe, selvom vi sidder i vores respektive hjem", siger hun. Forbedrer elevernes proces For at sikre at de, som havde størst brug for lektiehjælp, kom med i projektet, blev de pågældende elever specifikt inviteret til at deltage i projektet med den digitale lektiehjælp. På den måde sikrede lærerne også, at der var en modtagergruppe til det nye tilbud. Selvom projektet kun lige er gået i gang, kan lærerne dog allerede nu mærke en stigende interesse for lektiehjælpen på nettet. "Vi er kun lige startet for to uger siden, men vi kan mærke, at der kommer flere på, og at eleverne begynder at snakke med hinanden om, at muligheden er der. Vi fire involverede lærere får også flere henvendelser fra elever, som vil høre, hvornår vi er på", fortæller Mia Pedersen. Håbet er, at den netbaserede lektiehjælp kan hjælpe eleverne til at hæve kvaliteten af deres arbejde. "Eleverne kommer igennem en bedre og mere omhyggelig proces. De opsøger os via chatten og har tænkt nogle tanker om deres projekter, som vi vender med dem. Og allerede dér sker der en ændring i processen i forhold til at de sidder alene derhjemme og laver det færdige produkt, som vi så skal kommentere på", siger Mia Pedersen.