Debat

iPad i folkeskolen er en dyr og kortsigtet affære

Odder kommune har brugt knap 8 mio. kr. på at udstyre alle sine lærere og elever med en iPad. Men er det en god løsning? Kunne pengene være blevet brugt bedre?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

iPad tablets fra Apple har de seneste år gået som varmt brød til virksomheder og forbrugere og er nu også ved at vinde indpas i folkeskolen og kommuner. Tidligere på året har lokalpolitikerne Aabenraa og Guldborgsund erstattet trykte dagsordener og referater med iPads for at spare på papir og porto, og for nyligt har Odder kommune brugt 7,9 millioner kroner på at ekvipere alle lærere og elever i kommunens skoler med i alt 2.580 iPads.

Umiddelbart virker iPads som en indlysende it-løsning i folkeskolen. It bliver nemmere at inddrage i undervisningen. Og politikerne forsyner vælgerne – i form af lærere og elevernes forældre - med en lækker gadget og fremstår dermed som en moderne og fremsynet kommune.

Men iPads er ikke nødvendigvis svaret på skolernes it-udfordringer. Selvom iPad typisk koster lidt mindre end en notebook i indkøb kan det være en både dyr og kortsigtet fornøjelse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

For det første er der udviklet meget dansk pædagogisk materiale til pc’er, men ikke noget særligt til iPads.

For det andet kan en iPad formentligt heller ikke holde i de fire år, som er normen for en skole-pc. Praktisk erfaring viser, at glasset oftere går i stykket på en iPad end andre maskiner, og det vil give ekstraudgifter til skolerne.

For det tredje er iPads en usmidig løsning i forhold til fremtidens teknologiske udvikling. Det er faktisk ret usikkert, hvorvidt iPad vitterlig er fremtidens device, og dermed låser skolerne sig på en platform, der kan være forkert.

I stedet bør skoler (og kommuner) slå koldt vand i blodet og satse på at opbygge en it-infrastruktur, der understøtter blandede miljøer, hvor eleverne kan have deres egne computere med i skole, uanset om det er pc’er, Mac-produkter, tablets eller smartphones.

En sådan infrastruktur er også brugbar, selv når iPads ikke længere er det hotteste blandt elever, lærere, skoleledelser og politikere.

Der er faktisk heller ikke grund til at udstyre alle elever med en iPad eller pc fra skolens side for at kunne inddrage it i undervisningen, eftersom 98 procent af alle danske børn har adgang til en pc i hjemmet, ligesom halvdelen af alle børnefamilier råder over minimum en pc pr. familiemedlem (Danmarks Statistik, april 2011).

Især i de større klasser har de fleste elever i forvejen en computer, som i øvrigt kan bruges til mange flere opgaver end en iPad.

Dermed slipper skolen også for at servicere elevernes maskiner og gør eleverne parate til en række forskellige platforme – og skolerne sparer penge, som kan bruges på undervisningsmaterialer, it-kurser til lærerne, bygningsvedligeholdelse m.v.

Understøttelse af blandede miljøer er i øvrigt ikke nogen svær øvelse. Det har eksempelvis Nyborg kommune indført, og deres løsning til 3.000 brugere administreres såmænd af en enkelt ansat på deltid.

Ikke alt der glimter, er som bekendt guld. Derfor bør skoler og kommuner være meget opmærksomme på at overveje fordele og ulemper, inden de lægger sig fast på en it-strategi, som helst skal holde længere end tidens aktuelle modelune.

PS: Jeg har ikke som sådan noget imod iPads, som jo er en sjov og brugbar gadget til mange ting. Men er den også det rigtige til folkeskolen? Hvad synes du?

Powered by Labrador CMS