Debat

Begrebsafklaring om lektier

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 27 diskuterer vi lektier, og nu også på tv. Der er holdninger for og imod, og man aner en konflikt i horisonten. Sidst var det elevplaner, men nu altså lektier.

Problemet er selvfølgelig, at lektier kan være flere ting:

- Efter skoledagen går eleven hjem og læser videre om emnet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Eleven skal læse to sider hjemme som forberedelse til næste dags emne.

- Eleven skal færdiggøre dagens opgave - som forudsætning for at kunne arbejde med morgendagens opgave.

- Eleven har en deadline for en opgave, der indebærer en vis del hjemmearbejde, lektier.

Må jeg foreslå en begrebsafklaring, før vi diskuterer videre?

Det kan undre, at man kan få Niels Egelund og politikere som Christine Antorini og Bertel Haarder til at udtale sig uden den fornødne begrebsafklaring.

Måske står vi her med et af de centrale problemer i dagens folkeskole: At vi diskuterer vigtige og centrale emner uden egentlig at vide, hvad det er, vi snakker om.