Få bedre møder på jobbet

Learning Lab Denmark forsker i, hvordan arbejdspladserne får en bedre mødekultur. Et af svarene er: Udpeg en facilitator

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hører du til dem, der synes, at vejen til jobhelvede er brolagt med dårlige møder, så læs denne artikel. Den giver dig 11 råd om, hvordan møder kan bliver mere effektive - og kortere.

»Nogle af rådene lyder måske banale, men vores undersøgelser viser, at det er en god idé ikke at springe noget over. Rigtig mange arbejdspladser glemmer selv helt enkle ting, når der bliver holdt møder«, siger Ib Ravn, der er lektor på Learning Lab Denmark, og som er med til at gennemføre projekt »Mere Effektive Møder«.

Når flere end tre og færre end 25 personer samles for at tale om et eller andet, er der tale om et møde, og det helt overordnede råd lyder: Udpeg en facilitator.

»Det er en person, som er ansvarlig for mødets form. Når lærere mødes i mindre grupper glemmer de tit at udpege en mødeleder. 'Vi er jo voksne mennesker og kan sagtens styre os selv.' Men uden en mødeleder, som sørger for at mødet starter og slutter til tiden, og som sørger for at målene nås, dur det ikke«, siger Ib Ravn.

Sæt et kryds ud for de råd, som man ikke følger på din arbejdsplads. Så ved du, hvordan jeres møder kan blive bedre.

. Udpeg en facilitator for mødet, en person som er ansvarlig for mødets form og for at målene for mødet nås.

. Planlæg mødet på forhånd, beslut hvad der skal tales om og på hvilken måde, der skal tales om dem: skal der blot informeres, diskuteres, skabes nye idéer eller træffes en beslutning?

. Begynd og slut til tiden, uanset hvor mange mødedeltagere der er til stede. Hvis tiden for det enkelte punkt er ved at skride, så tag fat i det med det samme og afklar med gruppen, om det er i orden, og hvilke konsekvenser det i givet fald får for de øvrige punkter på dagsordenen.

. Gør det klart for deltagerne, hvad formålet med mødet er, og hvad der skal opnås under hvert punkt. Skal der træffes en beslutning, skabes nye løsningsidéer eller udveksles synspunkter om en problemstilling?

. Hold dialogen fokuseret og afbryd, hvis mødedeltagerne kører ud ad tangenter.

. Konkludér og lav en aftale om, hvem der fører beslutningerne ud i livet efter mødet.

. Indkald de rette til mødet, så alle, der er til stede på mødet, er nødvendige for, at I kan få et godt resultat.

. Inddrag alle mødedeltagere under mødet, for eksemple ved først at lade dem reflektere i tavshed individuelt. Bed dem derefter talee sammen to og to i nogle minutter om relevante områder.

. Lad udfordringer blive behandlet af hele gruppen frem for blot af dem, der traditionelt bliver betragtet som 'eksperter' på området - det giver nye vinkler, øget inddragelse og potentielt øget innovation.

. Hav forskellige tilgange til hver enkelt mødedeltager - folk skal behandles forskelligt for at kunne bidrage optimalt.

. Skab fysisk gode møderum med for eksempelk lys, vand og frugt.

Learning Lab Denmark på Danmarks Pædagogiske Universitet står for forskningsprojektet »Mere Effektive Møder« gennemføres i samarbejde med Nokia, Novozymes, Elsam/Nesa, Jyske Bank og BRFkredit. Resultaterne er i øjeblikket ved at blive bearbejdet.