to. 31. maj. 2007

Der er mere end ét svar

Af: Mari-Ann Skovlund

Tiltrængt, vedkommende, informativ, inspirerende og lettilgængelig bog, der kan være med til at sætte grundlæggende begreber på plads i debatten om elever med matematikvanskeligheder - eller som forfatterne hellere ser det - i matematikvanskeligheder.

Forfatterne søger at afdække de diagnoser, der har været i anvendelse, når man har beskrevet matematikvanskeligheder, og ender med at skelne mellem udviklingsdyskalkuli (kan sammenlignes med dysleksi i dansk) og matematikvanskeligheder. Udviklingsdyskalkuli dækker over de meget få elever, hvor der er udviklingsmæssige årsager til alvorlige matematikfaglige problemer. Matematikvanskeligheder dækker langt bredere.

I bogen gennemgås de evalueringsmaterialer, der er på markedet - hvad kan de bruges til, og ikke mindst - hvad kan de ikke bruges til? Når der stilles en diagnose, skal den ikke blot påvise elevernes vanskeligheder, men også kunne beskrive årsagerne til dem - altså give et billede af, hvordan eleverne tænker. Læseren får gode informationer om indhold og anvendelsesmuligheder af disse evalueringsmaterialer.

Ved læsningen af bogen fornemmer man et menneske- og et fagsyn, der søger resurserne hos eleven og ikke fejlene.

Vi må væk fra den traditionelle opfattelse af, at i specialundervisning i matematik skal eleven først og fremmest lære de fire regningsarter og tabellerne. Først derefter kan de begynde at undersøge og eksperimentere, analysere problemer og løse dem. Det vil sige, at langt hen ad vejen handler det om velovervejet matematikdidaktik - også i specialundervisningen

Bogen afsluttes med en række interview med lærere, der har en praksis, der læner sig op ad den teori, der er beskrevet. Altid godt med lidt best practice til inspiration.

Jeg kan varmt anbefale denne lille bog - også til lærerstuderende - til fortsat debat om matematikundervisning og vanskeligheder i matematik.

folkeskolen@dlf.org

Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

Tilmeld dig her

Fakta

<p>Forfatter: Kristine Jess med flere</p><br /><p>ISBN: 87-23-02242-6</p><br /><p>212,50 kroner, 143 sider</p><br /><p>Forlag: Alinea</p>

Få artikler som denne i dit nyhedsbrev