Matematik-netværket er for alle, der interesserer sig for og underviser i matematik. Dækker alle klassetrin. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

(6.415 følger) Se alle medlemmer

SPECIALPÆDAGOGIK-NETVÆRKET er for alle, der interesserer og arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov.

I samarbejde med Tidsskriftet Specialpædagogik

(7.847 følger) Se alle medlemmer
Specialundervisning
0   279

Der er mere end ét svar

Fakta



<p>Forfatter: Kristine Jess med flere</p><br /><p>ISBN: 87-23-02242-6</p><br /><p>212,50 kroner, 143 sider</p><br /><p>Forlag: Alinea</p>

Tiltrængt, vedkommende, informativ, inspirerende og lettilgængelig bog, der kan være med til at sætte grundlæggende begreber på plads i debatten om elever med matematikvanskeligheder - eller som forfatterne hellere ser det - i matematikvanskeligheder.

Forfatterne søger at afdække de diagnoser, der har været i anvendelse, når man har beskrevet matematikvanskeligheder, og ender med at skelne mellem udviklingsdyskalkuli (kan sammenlignes med dysleksi i dansk) og matematikvanskeligheder. Udviklingsdyskalkuli dækker over de meget få elever, hvor der er udviklingsmæssige årsager til alvorlige matematikfaglige problemer. Matematikvanskeligheder dækker langt bredere.

Artiklen fortsætter under banneret

I bogen gennemgås de evalueringsmaterialer, der er på markedet - hvad kan de bruges til, og ikke mindst - hvad kan de ikke bruges til? Når der stilles en diagnose, skal den ikke blot påvise elevernes vanskeligheder, men også kunne beskrive årsagerne til dem - altså give et billede af, hvordan eleverne tænker. Læseren får gode informationer om indhold og anvendelsesmuligheder af disse evalueringsmaterialer.

Ved læsningen af bogen fornemmer man et menneske- og et fagsyn, der søger resurserne hos eleven og ikke fejlene.

Vi må væk fra den traditionelle opfattelse af, at i specialundervisning i matematik skal eleven først og fremmest lære de fire regningsarter og tabellerne. Først derefter kan de begynde at undersøge og eksperimentere, analysere problemer og løse dem. Det vil sige, at langt hen ad vejen handler det om velovervejet matematikdidaktik - også i specialundervisningen

Bogen afsluttes med en række interview med lærere, der har en praksis, der læner sig op ad den teori, der er beskrevet. Altid godt med lidt best practice til inspiration.

Jeg kan varmt anbefale denne lille bog - også til lærerstuderende - til fortsat debat om matematikundervisning og vanskeligheder i matematik.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ